TY - BOOK ID - 38340664 TI - De verleiding weerstaan : over de noodzaak van het doordacht ontwerpen van opleidingen AU - Banens, M AU - Wilkens, A.B.H. AU - de With, E.L.C. AU - Reints, A. PY - 2008 SN - 9789031363230 9789031360895 PB - Houten Bohn Stafleu Van Loghum DB - UniCat KW - Didactics of higher education KW - HO (hoger onderwijs) KW - opleidingsprofiel KW - didactiek KW - onderwijsvernieuwing KW - Matériel didactique Leermiddelen KW - Plans de formation Opleidingsplannen KW - Tests Tests KW - 378.1 KW - 458.1 KW - assessment KW - didactische werkvormen KW - leerwerkplaats KW - leren KW - onderwijsorganisatie KW - professioneel handelen KW - 371.3 KW - Didactiek (didactische werkvormen) KW - 450.4 KW - Onderwijsstrategieën KW - organisatie van het hoger onderwijs KW - Organisatie - management KW - Opleidingen KW - Onderwijskunde KW - Onderwijs KW - Leren KW - Leermiddelen KW - Evaluatie KW - Assessment KW - Ontwikkeling KW - Onderwijsvernieuwing KW - 450.45 KW - attitude KW - examinering KW - informatica KW - leermethoden KW - leermiddelen KW - leerplanontwikkeling KW - onderwijs KW - professionalisering KW - Opleiding KW - Leermiddel KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Arbeidsmarkt KW - Sport UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:38340664 AB - Toen de Britse klimmer George Mallory in 1924 de vraag kreeg voorgelegd waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen, luidde zijn antwoord simpelweg: 'Because It's There'. Voor het beklimmen van de Mount Everest is dat wellicht reden genoeg, maar bij het ontwerpen van opleidingen verdient het toch de voorkeur onderwijskundige wenselijkheden en mogelijkheden centraal te stellen. Toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn, vooral wanneer het gaat om nieuwe technische ontwikkelingen. ICT-toepassingen bijvoorbeeld worden vaak met geen andere reden in een opleiding opgenomen dan omdat 'ze er nu eenmaal zijn', of omdat de concurrent dat ook doet. Dit boek is een pleidooi om de verleiding te weerstaan en onderwijs doordacht te ontwerpen, rekening houdend met visies op leren, kenmerken van de doelgroep en de organisatorische context. Het boek is geen handleiding tot het ontwerpen van onderwijs maar geeft wel te denken. En zal iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van opleidingen en onderwijs tot steun kunnen zijn ER -