TY - BOOK ID - 3543862 TI - Dus, want, maar en tenzij : over kritisch denken, argumenteren en debatteren in het onderwijs PY - 2016 SN - 9789462927070 9789462929814 9462927073 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - discussiemethoden KW - kritisch denken KW - argumenteren KW - Didactics of philosophy KW - Gesprekstechnieken ; onderwijs KW - Argumentatieleer ; secundair onderwijs ; didactiek KW - #PBIB:+111.14 KW - Communicatie KW - Kritisch denken KW - Argumenteren KW - Basisonderwijs KW - 305.8 KW - communicatie KW - Communicatievaardigheden KW - groepsdiscussies KW - 454.9 KW - onderwijs KW - debatteren KW - didactiek KW - groepsgesprekken KW - gesprekstechnieken KW - Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs KW - Communicatie ; algemeen KW - schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen KW - Science KW - Didactics KW - Debatteren KW - Filosoferen KW - Onderwijs KW - Gesprekstechnieken KW - Discussietechnieken KW - Didactiek KW - Secundair onderwijs KW - Werkvormen KW - Didactic strategies KW - Primary education KW - Debat KW - Gesprekstechniek KW - Werkvorm KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - 476.8 KW - filosoferen met kinderen KW - didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3543862 AB - Kritisch denken, debatteren, betogen, filosoferen en argumenteren hebben heel wat met elkaar gemeen. Om kritisch te kunnen denken moet men weten welke argumenten ertoe doen om zinnig te kunnen oordelen. In een debat kan men de andere pas overtuigen als argumenten worden aangebracht die relevant zijn. In een betoog proberen we anderen te overtuigen van een standpunt, met argumenten. Filosoferen lijkt misschien een buitenbeentje, maar ook hier moeten we argumenteren. Kritisch denken en argumenteren zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. In het onderwijs is het belangrijk dat leerlingen leren argumenteren (en dus kritisch denken) binnen diverse vakken. Kennis over basisbegrippen argumenteren is dan ook noodzakelijk.In Dus, want, maar en tenzij gidst een zes-stappen-plan de lezer doorheen de materie.Debatteren is voor jongeren enorm nuttig want ze verwerven er heel wat vaardigheden mee. Een debater is in staat om voor een publiek te spreken, is goed in het luisteren naar wat de andere zegt en reageert alert met argumenten en tegenargumenten. De auteur bespreekt uitvoerig hoe een debat moet worden gevoerd en hoe men zich erop kan voorbereiden. ER -