TY - BOOK ID - 3517550 TI - Media en ethiek PY - 2016 SN - 9789038225807 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Journalistiek KW - Media KW - beroepsethiek KW - ethiek KW - Ethiek KW - Mediawetgeving KW - Professional ethics. Deontology KW - Mass communications KW - Mass media KW - Moral and ethical aspects KW - Godsdienst KW - Sport KW - Duurzaamheid KW - Filosofie KW - Psychologie KW - Sociologie KW - Man KW - Cultuur KW - Erfelijkheidsleer KW - Stadssamenleving KW - Technologie KW - Voeding KW - Maatschappij KW - Verpleegkunde KW - Drank KW - Gezondheid KW - Volwassene UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3517550 AB - Media-ethiek is een vorm van toegepaste ethiek waarbij de gebeurtenissen en probleemsituaties die zich voordoen in de media geanalyseerd en beoordeeld worden aan de hand van morele basisprincipes. In dit boek gaat het dus niet over meta-ethiek (waar komen ethische principes vandaan?) of descriptieve ethiek (waarom handelen mensen op moreel vlak op deze of gene manier?), maar over de manier waarop de media al dan niet ethisch correct handelen. Onder media verstaat de auteur alle middelen tot communicatie als dragers van informatie, zowel gedrukte media (kranten, tijdschriften, boeken, pamfletten, fotografie, enz.), gesproken media (radio, televisie, film, enz.) als nieuwe media (internet, interactieve telefonie, sociale netwerksites, enz.) en hybride media (combinaties van de gedrukte, gesproken en nieuwe media). Dit handboek is gericht op de houding van personen die dergelijke media gebruiken, niet op de media als zodanig. Bron : http://www.bol.com ER -