TY - BOOK ID - 3487698 TI - Spelend leren : actief en kindgericht basisonderwijs PY - 2013 VL - *1 SN - 9789462340343 PB - Sint-Niklaas Abimo DB - UniCat KW - Spelend leren ; Basisonderwijs ; didactiek ; Hoekenwerking ; basisonderwijs. KW - hoekenwerk KW - actief leren KW - poppenspel KW - Didactics of Kindergarten KW - Didactic strategies KW - Didactics of primary education KW - Spelend leren KW - Basisonderwijs ; didactiek KW - Hoekenwerking ; basisonderwijs KW - #PBIB:+110.51 KW - 474.21 KW - Didactiek (Vakdidactiek) KW - Hoekenwerk KW - Contractwerk KW - Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) KW - projectwerken KW - Huiswerk KW - Speelplaatsen KW - Basisonderwijs KW - 37.02 KW - Didactiek KW - Werkvormen KW - Didactische werkvormen KW - Speelleren KW - 474.210/ KW - Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen KW - PXL-Education 2014 KW - kleuteronderwijs KW - kleuterdidactiek KW - Lager onderwijs KW - Kleuteronderwijs KW - Activerende didactische werkvormen KW - Speelleeractiviteiten KW - Ontdekhoeken KW - Activerende werkvormen KW - Poppenspel KW - Projectmatig werken KW - Wiskundige initiatie KW - Frans KW - Eerste schooldag KW - Speelplaats KW - Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs KW - Leerlingparticipatie KW - Leerlingenraden KW - Leerlingvolgsystemen KW - Evaluatie KW - Straffen KW - Belonen KW - Speelleeractiviteit KW - Ontdekhoek KW - Projectonderwijs KW - Leerlingenparticipatie KW - Leerlingenraad KW - Leerlingvolgsysteem KW - Straf KW - Beloning KW - Natuur KW - Straffen (sanctioneren) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3487698 AB - Mart SeerdenEen (terecht!) pleidooi voor het op actieve wijze betrekken van kinderen, ideeën van kinderen, hun talenten en intelligenties, hun onderzoeksdrang, hun spelende manier van het ontdekken van de wereld en het verkrijgen van inzichten bij het onderwijsleerproces. Spelen en leren zijn bij het basisschoolkind onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er wordt achtergrondinformatie aangereikt, maar er wordt ook praktisch ingezoomd op mogelijke lespraktijken, waarbij er aandacht is voor klasinrichting, ontdek- en leerhoeken, de pedagogische benadering, het inrichten van leef- en leerruimte zowel binnen als buiten de school, burgerschapskunde: kinderen betrekken bij nadenken over en het nemen van besluiten ten aanzien van schoolontwikkeling, het afstemmen van de rapportage op specifieke kindkenmerken. De insteek is dat alle vermogens van kinderen in beeld zijn en worden ingezet om tot optimale leerresultaten te komen. Een goede handreiking bij het inrichten van echt kindgericht onderwijs in de basisschool. De informatie leest vlot, is begrijpelijk en is voorzien van veel kleurenillustraties. Deze Vlaamse uitgave kan ook het Nederlandse basisonderwijs een zetje in de rug geven.© NBD Biblion ER -