TY - BOOK ID - 3473975 TI - Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen : basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening PY - 2014 SN - 9789033495656 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - ontwikkelingsstoornissen KW - ontwikkelingsproblemen KW - kinderen met een beperking KW - Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen KW - Kinderen met een beperking KW - Ontwikkelingsproblematiek KW - Ergotherapie KW - 615.8 KW - 605.32 KW - ergotherapie KW - kinderen KW - hulpverlening KW - Ontwikkelingsproblemen KW - Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren KW - ontwikkeling KW - ontwikkeling. KW - Ontwikkeling. KW - orthopedagogiek KW - snoezelen KW - Orthopedagogics KW - bewegingsstoornissen KW - basale stimulatie KW - Ergotherapy KW - Handbooks, manuals, etc. KW - PXL-Healthcare 2014 KW - ICF; International Classification of Functioning KW - ergotherapeutische modellen KW - Ontwikkelingsprobleem KW - International Classification of Functioning, Disability and Health UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3473975 AB - Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen ER -