TY - BOOK ID - 3386895 TI - Hoogbegaafde kinderen, op school en thuis : een gids voor ouders en leerkrachten AU - D'hondt, Carl AU - Van Rossen, Hilde PY - 2012 SN - 9789044129496 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Hoogbegaafde kinderen ; onderwijs KW - Hoogbegaafde kinderen KW - Gifted children KW - Education KW - Psychology KW - Hoogbegaafdheid KW - Ontwikkelingsvoorsprong KW - Onderpresteren KW - Zorgverbreding KW - Leerlingbegeleiding KW - Kind KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Didactics KW - Primary education KW - Secondary education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3386895 AB - Om hun talenten maximaal te kunnen ontplooien, moeten hoogbegaafde kinderen vroegtijdig onderkend worden. Dan kunnen ze een begeleiding en stimulering op maat krijgen. De typische ontwikkelingsproblemen van hoogbegaafde kinderen en adolescenten komen uitvoerig aan de orde, net als de diverse versnellingsen verrijkingsmaatregelen die op school kunnen worden toegepast. De basis van iedere opvoeding wordt in het gezin gelegd tijdens de vroege kinderjaren. Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich anders. Daarom is het belangrijk dat ouders vroeg een inzicht verwerven in dit ontwikkelingsproces. Dit boek rekent af met enkele hardnekkige vooroordelen over hoogbegaafdheid, zoals: deze kinderen zullen er wel vanzelf komen, je houdt dit potje het best gedekt, zoniet krijg je onhandelbare en arrogante jongeren, deze kinderen zijn in alles goed en halen steeds de beste resultaten. Hoe verkeerd deze laatste opvatting wel is, wordt uitdrukkelijk behandeld in de hoofdstukken over onderpresteren. Nogal wat hoogbegaafde leerlingen worden onderpresteerders bij gebrek aan begrip en steun vanuit de omgeving. Dit proces is niet alleen dramatisch ter wille van de verminderde prestaties, maar vooral wegens het verwoestende effect op de persoonlijkheid van het kind. ER -