TY - BOOK ID - 3349337 TI - Zit stil! : handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen AU - Compernolle, Theo AU - Vermeiren, Robert PY - 2011 SN - 9789020997163 PB - Tielt Lannoo DB - UniCat KW - Gedragsproblemen. KW - Attention-deficit hyperactivity disorder KW - ADHD KW - kinderen KW - leerproblemen KW - orthopedagogiek KW - 464 KW - Leerproblemen KW - Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) KW - Gedragsproblemen KW - Hyperkinetische kinderen KW - 113875.jpg KW - ADHD ; kinderen KW - kinderen met leerproblemen KW - Kinderen met leerproblemen KW - (zie ook: Hyperkinetische kinderen) KW - (zie ook: ADHD) KW - Opvoeding en onderwijs KW - Kinderen KW - Orthopedagogiek KW - Hyperkinesie KW - ADHD : attention deficit hyperactive disorder KW - hyperactiviteit KW - gedragsstoornissen KW - graduaat orthopedagogie KW - PXL-Social Work 2020 KW - Opvoeding KW - Kind KW - Gedragsprobleem KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Onderwijs KW - onderwijsbehoeften en ontwikkeling UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3349337 AB - Dit boek is een grondig herwerkte versie en de auteurs hebben alle nieuwe wetenschappelijke inzichten in deze versie opgenomen. Op een vlot leesbare wijze zijn ze erin geslaagd om alle aspecten van ADHD te beschrijven. Eerst leggen ze uit wat ADHD is en welke de meest voorkomende oorzaken zijn. Opvallend is dat erfelijke factoren steeds meer gewicht krijgen. Waar er in de media vaak veel sprake is van voedselallergieën als een van de oorzaken van ADHD, gaan de auteurs daar op een erg genuanceerde en kritische manier mee om. In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op de vraag hoe je kinderen het best iets kunt aanleren. De auteurs spitsen zich vooral toe op het aanleren van gedrag. Het blijkt dat bij kinderen met ADHD bepaalde regels om gedrag te veranderen veel langer moeten aangeboden worden dan bij andere kinderen. Naast het aanleren van bepaald gedrag wijden de auteurs ook een hoofdstuk aan hoe je een kind bepaald gedrag het beste afleert. Ze doen dit aan de hand van sprekende voorbeelden. Ze geven aan dat dit hoofdstuk en het vorige in de eerste plaats bedoeld zijn voor kinderen met ADHD, maar dat ze eveneens van toepassing en nuttig zijn voor alle kinderen. Vervolgens komen de praktische adviezen aan bod. De auteurs geven tips uit hun jarenlange ervaring. Een aantal ervan zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze voor bijna elke stoornis in aanmerking genomen kunnen worden. Denken we maar aan structuur, orde, regelmaat, duidelijke gedragsregels enz.In het voorlaatste hoofdstuk zijn de auteurs het erover eens dat overbeweeglijke kinderen eensgezinde ouders nodig hebben. Dit is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend, gezien de steeds maar wijzigende gezinssamenstellingen. De auteurs verwoorden het zeer goed: Als vader en moeder en andere voor het kind belangrijke volwassenen het niet met elkaar eens zijn over de aanpak, zullen ze er nooit in slagen een overbeweeglijk kind goed aan te pakken en op te voeden. In dat geval ontstaat dikwijls een helse driehoek die het probleem zeer verergert. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan wat ADHD eigenlijk is. De kenmerken, de comorbiditeiten enz. komen hier uitgebreid aan bod. Ook vindt de lezer hun terecht kritische opmerkingen ten aanzien van het gebruik van medicatie. De auteurs wijzen ons op de voordelen, maar ook op mogelijke gevaren. Het boek wordt besloten met een handig zakwoordenboekje waarin een aantal veelgebruikte woorden worden verklaard. ER -