TY - BOOK ID - 3336415 TI - Beter leren lezen. De directe systeemmethodiek AU - Feys, Raf AU - Van Biervliet, Pieter PY - 2010 SN - 9789033479397 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Aanvankelijk lezen. KW - Lezen KW - Basisonderwijs KW - Didactiek. KW - Didactics of Dutch KW - lezen KW - #KVHB:Aanvankelijk lezen KW - #KVHB:Lezen KW - aanvankelijk lezen KW - leren lezen KW - 475.1 KW - Aanvankelijk lezen KW - Directe instructie KW - Leesmethodes KW - Leesmethoden KW - Leesonderwijs KW - directe systeemmethode KW - leesmethodes KW - Directe systeemmethode KW - 475.26 KW - methodiek KW - Methodiek KW - 101174.jpg KW - Lezen ; basisonderwijs ; didactiek KW - Elementaire instrumentele vaardigheden KW - didactiek basisonderwijs - elementaire instrumentele vaardigheden, aanvankelijk lezen en schrijven KW - Leermiddelen KW - Leesstoornissen KW - Schrijven KW - Spel KW - Leermiddel KW - Leesstoornis KW - didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3336415 AB - In dit boek stellen de auteurs hun 'Directe systeemmethodiek' (kortweg: DSM) voor. In deel 1 schetsen de auteurs het ontstaan en de invloed van hun methodiek voor het aanvankelijk lezen (in Vlaanderen in het 1ste leerjaar, in Nederland in groep 3). Zo maakt de lezer meteen ook kennis met de basisprincipes van de DSM. Deel 2 brengt een diepgaande analyse van de leesmethodes doorheen de tijd. Dat lijkt een interessante invalshoek te zijn om te begrijpen hoe de methodes van vandaag tot stand zijn gekomen en hoe ook de DSM schatplichtig is aan eeuwen ervaringswijsheid. In deel 3 beschrijven Feys en Van Biervliet meer uitvoerig hun directe systeemmethodiek. Ze presenteren dan o.a. recente wetenschappelijke studies die de DSM-visie ondersteunen en beter helpen begrijpen (neuropsychologische bevindingen, de connectionistische visie, theorieën over letterclustering enz.). De DSM kent al enkele succesvolle toepassingen in methodes voor het aanvankelijk lezen: Leessprong (Van In), mol en beer (die Keure) en de verbeterde Leessprong-versie: ik lees met hup (Van In). De DSM-principes worden ook met succes toegepast bij de leeshulp die door remedial teachers, logopedisten e.a. aan leeszwakke of dyslectische kinderen wordt gegeven. ER -