TY - BOOK ID - 3290012 TI - Inclusief onderwijs in de praktijk AU - Mortier, Kathleen AU - De Schauwer, Elisabeth AU - Van de Putte, Inge AU - Van Hove, Geert PY - 2010 SN - 9789044125320 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. KW - 376 KW - 371.3 KW - buitengewoon onderwijs KW - didactiek KW - inclusief onderwijs KW - leerproblemen KW - 460.8 KW - orthopedagogiek KW - 454.23 KW - Gelijke onderwijskansen(GOK) KW - Inclusief onderwijs KW - Leerlingbegeleiding KW - Zorgverbreding KW - gehandicapten KW - inclusie KW - 37.014 KW - Participatie KW - Personen met een handicap KW - 120199.jpg KW - Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen KW - 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. KW - Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. KW - Didactische principes KW - Buitengewoon onderwijs KW - Buitengewoon onderwijs; algemeen KW - Orthopedagogics KW - School management KW - onderwijsintegratie van personen met een beperking KW - GON (geïntegreerd onderwijs) KW - Education--Research KW - departement Gezondheidszorg 10 KW - onderwijsniveaus KW - Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs KW - Kleuteronderwijs KW - Lager onderwijs KW - Secundair onderwijs KW - Gehandicapte kinderen KW - Geïntegreerd onderwijs KW - Vlaanderen KW - Leerprocessen KW - Ouderbetrokkenheid KW - Klasgenoten KW - Ondersteuning KW - Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs KW - Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs KW - Kind met een handicap KW - Leerproces KW - Klasgenoot KW - Hoger onderwijs KW - Emigratie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3290012 AB - Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion ER -