TY - BOOK ID - 3143285 TI - De warme professional : begeleid(st)ers kinderopvang construeren professionaliteit PY - 2008 SN - 9789038213651 PB - Gent Academia Press DB - UniCat KW - Sociale agogiek KW - Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. KW - Kinderopvang. KW - interculturaliteit KW - Educational sciences KW - professionaliteit KW - kinderopvang KW - diversiteit KW - Social policy and particular groups KW - France KW - Denmark KW - Belgium KW - New Zealand KW - Great Britain KW - Europe KW - Kinderopvang KW - Professionalisering KW - High school students KW - Accompaniment KW - Study and teaching KW - 362.71 KW - 664.3 Kinderopvang KW - 322.4 KW - Vlaanderen KW - onderzoeken KW - sociaal beleid KW - Diversiteit KW - Kinderdagverblijf KW - Kinderdagverblijven KW - Kinderopvang (kinderdagverblijf) KW - 441 KW - kinderopvang (crèche) KW - kinderverzorgenden KW - professionalisering KW - kinderopvang - kinderkribben - zuigelingenzorg KW - Contains audio-visual material KW - Professionaliteit KW - Peuters KW - Kleuters KW - Begeleid(st)ers kinderopvang KW - Vergelijking KW - Groot-Brittannië KW - Frankrijk KW - Denemarken KW - Nieuw-Zeeland KW - kinderopvang (crèche) KW - sociaal-wetenschappelijk onderzoek KW - Flanders KW - Professionele houding KW - Peuter KW - Kleuter KW - Kinderbegeleider KW - Vergelijking (wiskunde) KW - Cultuur KW - Emigratie KW - Vergelijking (onderscheid) KW - Childcare KW - Professionnalisation KW - Professions KW - Book UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3143285 AB - Overal in Europa staat het verhogen van de professionaliteit van de medewerkers die met jonge kinderen werken op de politieke agenda. In de meeste West-Europese landen maakt het zorgconcept, het louter vervangen van de moeder, plaats voor een kinderopvang die wordt ingebed in een bredere pedagogische sector. Daarin staan de sociale functie en het samen opvoeden met de ouders, centraal. Als gevolg van deze ontwikkelingen worden de beroepen voor de jongste kinderen in veel landen radicaal hervormd. Dit boek is het boeiende relaas van landen en mensen die op zoek gaan naar een democratische professionaliteit, waarin praktijkmedewerkers samen met andere betrokkenen een nieuwe invulling geven aan hun beroep. Aan de hand van videonarratieven op de bijhorende DVD wordt een beeld geschetst van hoe praktijkmedewerkers als ?actors of change' een nieuwe invulling hebben gegeven aan het beroep medewerker kinderopvang, van de jaren zeventig tot nu. Daaruit blijkt duidelijk dat het streven van Vlaamse praktijkmedewerkers naar een 'warme' professionaliteit geen geïsoleerd verschijnsel is. Overal in de geïndustrialiseerde landen werken onderzoekers, beleidsmensen en praktijkmedewerkers samen aan deze nieuwe invulling van ?professionaliteit? in de beroepen voor de jongste kinderen. Het is een aanhoudend pleidooi voor een ?warme? professional met een emotionele betrokkenheid ten aanzien van ouders en kinderen, die centraal staan in dit verhaal ER -