TY - BOOK ID - 3142636 TI - Scholen duurzaam ontwikkelen : bouwen aan professionele leergemeenschappen PY - 2008 SN - 9789044123739 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Onderwijsleerprocessen. KW - Onderwijsvernieuwing. KW - Onderwijsmanagement. KW - School management KW - onderwijsmanagement KW - onderwijsorganisatie KW - School management and organization KW - Belgium KW - Netherlands KW - Research KW - onderwijsvernieuwing KW - onderwijskunde KW - Onderwijsvernieuwing KW - Schoolontwikkeling KW - Basisonderwijs KW - Duurzame ontwikkeling KW - 473 KW - 458.1 KW - Leerprocessen KW - Schoolmanagement KW - 090837.jpg KW - Onderwijsleerprocessen KW - Onderwijsmanagement KW - Onderwijsbeleid KW - duurzame ontwikkeling KW - Vernieuwing van het basisonderwijs KW - Organisatie - Management KW - Professionalisering KW - Lager onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3142636 AB - Scholen dienen een professionele leergemeenschap te zijn. Hierover zijn school leiders, leerkrachten en onderwijskundigen het eens. In een professionele leergemeenschap ontwikkelen en onderhouden deze mensen een structuur en een cultuur van samen werken en samen leren met als doel de voortdurende verbetering van het onderwijs. Over de vraag hoe een school zich als professionele leergemeenschap kan ontwikkelen is veel minder bekend. Deze publicatie gaat uitgebreid in op deze vraag. Hoe verloopt deze ontwikkeling? Welke interventies zijn belangrijk? Wat is de rol van de schoolleider? Het boek doet verslag van een langdurig project waarin een aantal scholen werden ondersteund in hun ontwikkeling tot professionele leergemeenschap en kennis werd verzameld over dat proces. Na enkele inleidende theoretische hoofdstukken wordt het ontwikkelproces van vier scholen uitgebreid beschreven. Ook bevat het boek hoofdstukken met materialen die gebruikt kunnen worden in de diagnose van de school en de verdere ontwikkeling van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst) ER -