TY - BOOK ID - 3135352 TI - Ik kaart, ik reken : rekenen met kaartstpelletjes : kaartspelen, rekendidactiek, remediëring AU - Van der Wijngaart, Henk AU - Goedemé, Jef AU - Pollet, Marino AU - Abimo PY - 2007 SN - 9789059323537 PB - Sint-Niklaas Abimo DB - UniCat KW - Rekenen KW - Kaartspelen. KW - Basisonderwijs. KW - Didactics of Kindergarten KW - lager onderwijs KW - Didactics of mathematics KW - rekenspelletjes KW - Didactics of primary education KW - 475.4 KW - 622.1 KW - Kaartspelen KW - Rekenspelletjes KW - Remediëring KW - Rekenspelen KW - Rekenspelletjes ; basisonderwijs KW - Wiskunde KW - 472.2 KW - Kinder- en gezelschapsspelen KW - Didactiek van de wiskunde KW - Didactiek van het kleuteronderwijs KW - Didactiek van het lager onderwijs KW - Speelkaarten KW - Didactiek KW - 5-jarigen KW - 1e leerjaar lager onderwijs KW - 2e leerjaar lager onderwijs KW - 3e leerjaar lager onderwijs KW - 4e leerjaar lager onderwijs KW - Buitengewoon lager onderwijs KW - lager onderwijs (doelgroep) KW - Speelkaart KW - 5-jarige KW - Drukprocédé KW - Vormgeving UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3135352 AB - Het eerste deel van dit boekje omvat tientallen spelletjes die met een pak kaarten gespeeld kunnen worden. Eerst zijn er voorbeelden die geschikt zijn voor kleuters, bijvoorbeeld 'Memory'. Voor oudere kinderen is een ingewikkelder spel als 'Eenentwintigen' opgenomen. Zo worden per leeftijdsgroep van 5 t/m 9 jaar zo'n zes tot twintig ideeën voor rekenkaartspelletjes aangereikt. Bij elk spel zijn de leerdoelen op rekengebied vermeld, is er een beschrijving van het spel met een voorbeeld van hoe het kan verlopen, en is er een schema van wat er op tafel ligt. Het tweede hoofdstuk gaat over rekendidactiek. Dit is een verantwoording van de keuze om kaartspelen in het onderwijs te gebruiken. In het derde hoofdstuk is er speciale aandacht voor remediërend onderwijs. Steeds wordt het verband gelegd tussen de spelletjes en wat kinderen in het Vlaamse en Nederlandse onderwijs moeten leren. Het is leuk dat er zo veel originele ideeën in staan. Werken met kaartspelletjes kan het onderwijs echt leuker maken. Niet alleen bedoeld voor basisscholen, maar ook o.a. bruikbaar in de naschoolse opvang en voor (groot)ouders. Achterin zijn enkele kopieerbladen opgenomen. (Dr. H.J.M. van Bemmel) © NBD Biblion Per leeftijdsgroep worden vele kaartspelletjes uitgelegd om nog beter te leren rekenen. ER -