TY - BOOK ID - 307179 TI - Ontwikkelingsdoelen en eindtermen : hoe gaan scholen er mee om? AU - Van Petegem, Peter AU - Engels, Nadine AU - De Maeyer, Sven AU - Simons, Mathea AU - Hotton, Gwendoline PY - 2010 SN - 9789033480287 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Eindtermen KW - Ontwikkelingsdoelen. KW - Basisonderwijs. KW - Teaching KW - onderwijs KW - eindtermen KW - Education [Elementary ] KW - Education--Research KW - 737 Leerprogramma's KW - #KVHB:Basisonderwijs KW - #KVHB:Eindtermen KW - #KVHB:Leerplannen KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - 472.4 KW - 474.1 KW - Basisonderwijs KW - Curricula KW - Evaluatie KW - Leergebieden KW - Leerplannen KW - Onderzoek KW - Ontwikkelingsdoelen KW - Vakoverschrijdende eindtermen KW - Curriculumontwikkeling KW - curricu KW - evaluatie KW - leerplannen KW - onderzoek KW - ontwikkelingsdoelen KW - basisonderwijs KW - curriculumontwikkeling KW - basisonderwijs (ler) KW - eindtermen (ler) KW - 101757.jpg KW - 371.014 KW - 371.3 KW - 371.26 KW - 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie KW - Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie KW - 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - 371.014 Onderwijspolitiek KW - Onderwijspolitiek KW - Leerplannen; algemeen KW - Doelstellingen KW - PXL-Education 2014 KW - didactiek KW - wetenschappelijke inzichten KW - Vlaanderen KW - Wetenschappelijk onderzoek KW - Eindterm KW - Ontwikkelingsdoel KW - Natuurwetenschappen KW - Emigratie KW - Onderzoek (wetenschap) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:307179 AB - In 1997 werden ontwikkelingsdoelen en eindtermen vastgelegd voor het basisonderwijs. De manier waarop deze tot stand zijn gekomen en later werden aangepast onder druk van de koepelorganisaties heeft onduidelijkheid gecreëerd over de waarde en het gebruik ervan. Bovendien zitten uiteenlopende benaderingen in leermiddelen vervat, wat de interpretatie ervan verder compliceert. Daarnaast spelen ook de opvattingen en de perceptie van leerkrachten en directies een rol in de wijze waarop ontwikkelingsdoelen en eindtermen uiteindelijk worden geïnterpreteerd en vertaald in de dagdagelijkse klaspraktijk. Als gevolg van dit alles was de overheid geïnteresseerd in een evaluatieonderzoek. Dit boek is de neerslag van het onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (OBPWO). Daarin wordt nagegaan of leraren en directies tevreden zijn over de ontwikkelingsdoelen en eindtermen als kerncurriculum voor het basisonderwijs. Bovendien wordt onderzocht of ze mee richting geven aan de concrete klaspraktijk en het schoolbeleid. Het boek wil een democratische dialoog over de waarde en het gebruik van ontwikkelingsdoelen en eindtermen stimuleren. ER -