TY - BOOK ID - 30430764 TI - Een toegepaste grammatica : grondslag voor het vak Nederlands PY - 1994 SN - 9053503013 9789053503010 PB - Leuven Garant DB - UniCat KW - Dutch language KW - Nederlands KW - Nederlandse taal KW - Grammar. KW - Didactiek. KW - Grammatica. KW - Didactics of Dutch KW - Grammar KW - 837.1 KW - nederlands : spraakkunst (ler) KW - 456.1 KW - 475.2 KW - 485.1 KW - Grammatica (Spraakkunst) KW - Lezen KW - Schrijven KW - Spreken KW - Tweedetaalverwerving KW - Woordenschatuitbreiding KW - 37:81'3 KW - 81'36 KW - didactiek KW - Grammatica KW - spraakkunst (grammatica) KW - taalonderwijs KW - taalvaardigheid KW - #KVHB:Grammatica; Nederlands KW - Nederlandse taal en letterkunde KW - Taalonderwijs; Nederlandse taal KW - Nederlandse taal- en letterkunde KW - (zie ook: Leesvaardigheid) KW - (zie ook: Schrijfvaardigheid) KW - Taalonderwijs ; Nederlandse taal KW - Spraakkunst (grammatica) KW - Nederlandse taalkunde KW - Nederlands: grammatica KW - Oefening KW - Dialect KW - Etymologie KW - Fonetiek KW - Idioom KW - Zinsleer KW - Linguïstiek KW - Vlaams KW - Vlaanderen KW - Emigratie KW - Dutch language - Grammar. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30430764 AB - In de praktijk van het taalonderwijs heeft de traditionele grammatica een slechte naam. Taalkundigen geloven er niet meer zo in. Taalbeheersters menen dat ze zonder kunnen. Een toegepaste grammatica wil voor taalkundigen aannemelijk maken dat de verklaringsmethode van de traditionele grammatica toch geldig is als wetenschappelijke methode en bij uitstek geschikt is voor het onderwijs in de taalkunde. Aan taalbeheersers wil Een toegepaste grammatica laten zien welke rol grammatica moet spelen in het taalvaardigheidsonderwijs. Het resultaat is een grammatica die de basis legt voor taalkunde op school door uit te gaan van de intuïties van de taalgebruiker zelf. Deze grammatica legt tegelijk het taalkundige fundament voor het vak Nederlands door antwoord te geven op de vraag welke kennis van taal op welke wijze nuttig is voor de gestuurde taalontwikkeling van een leerling. ER -