TY - BOOK ID - 30418623 TI - Gekleurd door het leven : getuigenissen van jonge Turkse en Marokkaanse vrouwen over hun schooljaren en eerste ervaringen op de arbeidsmarkt AU - Glorieux, Ignace AU - Koelet, Suzana AU - Laurijssen, Ilse PY - 2011 SN - 9789044127195 PB - Antwerpen/Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - Immigrants KW - Muslim women KW - Education KW - Employment KW - Marokkaanse migrantenvrouwen ; België - Turkse migrantenvrouwen ; België. KW - Migranten. KW - Labour market KW - Marokkanen KW - arbeidssociologie KW - allochtonen KW - School management KW - gender KW - Turken KW - Social policy and particular groups KW - Turkey KW - Belgium KW - Morocco KW - Women immigrants KW - 331.108 KW - Allochtone meisjes KW - Allochtonen KW - arbeidsmarkt KW - Arbeidsmarkt KW - arbeid, vrouwen KW - etnisch-culturele minderheden KW - Onderwijs KW - Marokkaanse migrantenvrouwen ; België KW - Turkse migrantenvrouwen ; België KW - #KVHB:Allochtonen KW - #KVHB:Arbeidsmarkt KW - #KVHB:Cross-culturele psychologie KW - Arbeidsmarkt 331.52 KW - Migranten 325.11 KW - 331 KW - 668.3 Migrantenwerkgelegenheid KW - 668.4 Migrantenjongeren KW - 668.5 Migrantenvrouwen KW - onderwijs voor allochtonen KW - Islamic women KW - Women, Muslim KW - Women KW - Emigrants KW - Foreign-born population KW - Foreign population KW - Foreigners KW - Migrants KW - Persons KW - Aliens KW - 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie KW - Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie KW - Flanders (Belgium) KW - Vlaanderen (Belgium) KW - Région flamande (Belgium) KW - Flemish Region (Belgium) KW - Vlaams Gewest (Belgium) KW - Flandre (Belgium) KW - Emigration and immigration. KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - #SBIB:316.334.2A342 KW - #SBIB:316.8H16 KW - #SBIB:39A6 KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt KW - Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties KW - Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen KW - PXL-Social Work 2015 KW - onderwijs KW - Vrouwen KW - Sociale problemen KW - Sociaal-economische beschrijvingen KW - Multiculturele samenleving KW - Migrantenmeisjes KW - Tewerkstellingskansen KW - Gender KW - Région flamande (Belgium) KW - Allochtoon KW - Vrouw KW - Sociale problematiek KW - Sociaal-economische beschrijving KW - Autochtoon KW - Kunst KW - Ondernemerschap KW - Poëzie KW - Migrantenmeisje KW - Tewerkstellingskans KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - migrantenvrouwen KW - allochtone vrouwen KW - discriminatie KW - etnische minderheden KW - Vlaanderen KW - Marokko KW - Turkije KW - Persoon met een migratieachtergrond KW - Muslimahs KW - Migration background KW - Book KW - Experiences KW - Vlaanderen. KW - Marokko. KW - Turkije. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30418623 AB - De analyses uit het on derzoek leidden weliswaar tot relevante inzichten over de leerprestaties van allochtonen in het onderwijs en hun intrede op de arbeidsmarkt maar tegelijkertijd bleek ook dat niet alle bijzonderheden in de school- en arbeidsloopbanen van de allochtone jongeren via kwantitatieve analyses kunnen worden geduid. Meer bepaald viel op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervond om aansluiting te vinden op school en op de arbeidsmarkt: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit boek staat deze groep centraal en komen zij zelf aan het woord. Het boek gaat dieper in op de achterliggende processen die de erg opvallende trajecten van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen voor een volwaardige participatie van deze vrouwen aan het onderwijs en op de arbeidsmarkt? En zijn er ook specifieke kansen? Welke rol spelen genderrelaties hierin? Om meer inzicht te verwerven in de achterliggende processen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie in de onderwijs- en arbeidsloopbanen van deze vrouwen werden een aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen uit het eerdere onderzoek opnieuw bezocht voor een diepgaand vervolginterview over hun school- en beroepsloopbaan. Dit boek brengt hun verhalen, toetst ze af aan eerdere bevindingen en duidt ze met inzichten uit de literatuur ER -