TY - BOOK ID - 30397037 TI - De leesomgeving: hoe volwassenen kinderen kunnen helpen van boeken te genieten PY - 1995 SN - 9021457423 PB - Amsterdam Querido DB - UniCat KW - Didactics KW - Didactics of languages KW - Didactics of Kindergarten KW - Didactics of primary education KW - Didactics of secundary education KW - Orthopedagogics KW - Literature KW - allochtone jongeren KW - didactiek KW - SO (secundair onderwijs) KW - kleuteronderwijs KW - leesbevordering KW - jeugdliteratuur KW - leesopvoeding KW - lager onderwijs KW - kunstopvoeding KW - Historische en vergelijkende pedagogiek. KW - 82.085.43 KW - 028 KW - #KUPV:EC KW - #GBIB:IDGP KW - moedertaalopvoeding KW - lezen KW - kinderen KW - basisonderwijs KW - 433.7 KW - Basisonderwijs KW - Jeugdliteratuur KW - Kind-lezen KW - Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) KW - Leesbevordering KW - Lezen KW - Vertellen KW - Voorlezen KW - 433.7 ) Activiteiten met het jeugdboek KW - leesinteressen KW - leesontwikkeling KW - 028 Lezen. Lectuur KW - Lezen. Lectuur KW - 82.085.43 Literaire receptie KW - Literaire receptie KW - leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen KW - Leesopvoeding KW - (zie ook: Leesvaardigheid) KW - Children's literature. Juvenile literature UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30397037 AB - Je leest altijd ergens. Knus in de sofa, op de schoolbanken, ja, zelfs op het toilet of in bad. Maar wist je ook dat die plek een invloed heeft op je manier van lezen? Trouwens, niet alleen de plaats of de omgeving waar je leest, speelt een rol. Ook het soort boeken, de stemming waarin je bent, de tijd die je ervoor neemt bepalen je leeservaring. Het boek begint met een schets van de leescirkel, of hoe je voor, tijdens en na het lezen verschillende handelingen verricht die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: het selecteren, het lezen en het reageren, waarin de helpende volwassene als centrale figuur een plaats inneemt. Aidan Chambers vertelt vanuit zijn eigen ervaring als lesgever én schrijver en vanuit ervaringen van verschillende lesgevers die aan zijn vertel eens-project hebben meegewerkt. Hij geeft nuttige tips zoals het bijhouden van een leesdagboek, het hangen van prik-, plak-, en graffitiborden, het oprichten van een leesclub, hij schetst het verschil tussen vertellen en voorlezen en doet dat op een heel toegankelijke manier. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een leuke tekening waarop een kind en een boek in de meest absurde combinaties staan. Het boek is geen wetenschappelijk naslagwerk vol statistieken en moeilijke termen. Het is een aanrader voor iedereen die met leesbevordering bezig is, op school, thuis of in de bibliotheek. ER -