TY - BOOK ID - 3019024 TI - L'école à l'épreuve du voile PY - 2006 VL - 105 SN - 2804023273 9782804023270 PB - Loverval : Editions Labor, DB - UniCat KW - Islam KW - Laïcité KW - Vrijzinnigheid KW - Veils KW - Voiles (Coiffures) KW - Social aspects KW - Religious aspects KW - Aspect social KW - Aspect religieux KW - Religion in the public schools KW - Muslim women KW - Hijab (Islamic clothing) KW - 297 KW - 371.06 KW - Islam. Mohammedanisme KW - School als milieu. Contacten school en samenleving KW - 371.06 School als milieu. Contacten school en samenleving KW - Developmental psychology KW - Sociology of culture KW - Teaching KW - Religious studies KW - Belgium KW - Islamic women KW - Women, Muslim KW - Women KW - Head scarves, Islamic KW - Head scarves, Muslim KW - Headscarves, Islamic KW - Headscarves, Muslim KW - Islamic head scarves KW - Islamic headscarves KW - Islamic scarves KW - Muslim head scarves KW - Muslim headscarves KW - Muslim scarves KW - Scarves, Islamic KW - Scarves, Muslim KW - Islamic clothing and dress KW - Burqas (Islamic clothing) KW - Kerchiefs KW - Purdah KW - Bible in the schools KW - Church and education KW - Church and state KW - Public schools KW - Religious education KW - Religious education of children KW - Clothing KW - Religion in the public schools - Belgium KW - Muslim women - Belgium KW - Hijab (Islamic clothing) - Belgium KW - Muslimahs KW - Girls KW - Education KW - Book KW - Veil UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3019024 AB - De kwestie van de hoofddoeken heeft al veel inkt doen vloeien. Zeker het debat over het dragen van de hoofddoek op school wordt gevoerd tussen hevige voor- en tegenstanders. Wat is nu de betekenis van de hoofddoek? Is het een uiting van strenge religiositeit of juist een uiting van eigen vrije wil en van emancipatie? Moeten de scholen een algemene regel opgelegd krijgen of laat men elke school de vrijheid zijn eigen huishoudelijk regelement terzake op te stellen? Veel vragen en de hevigheid waarmee erover gediscussieerd wordt, wijst volgens de auteur op de onderliggende kwesties die hierdoor aangeraakt worden. Om maar enkele te noemen: de neutraliteit van het onderwijs, de emancipatie van de vrouw en de vrijheid van meningsuiting. ER -