TY - BOOK ID - 30178171 TI - Hardopdenkend leren lezen PY - 2008 SN - 9789079336081 PB - Helmond Onderwijs Maak je Samen DB - UniCat KW - 475.26 KW - Leesstrategieën KW - Begrijpend lezen KW - Vygotsky, Lev KW - aanvankelijk lezen KW - leesvaardigheid KW - leren lezen KW - lezen KW - Aanvankelijk lezen KW - Hardopdenkend lezen KW - Leesmethodes KW - Leesvaardigheid KW - Lezen KW - 092206.jpg KW - Lezen ; basisonderwijs ; didactiek KW - Leesprocessen KW - Lager onderwijs KW - Redeneren KW - Leesproces KW - Schrijven KW - Spel UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30178171 AB - Hardopdenkend leren lezen gaat over model-leren bij begrijpend lezen en is een van de vijf boeken uit de serie 'actiestrategieën voor lezers'. De achterliggende gedachte is eenvoudig: het belangrijkste wat wij onze leerlingen kunnen leren, is hoe zij moeten leren. Leerlingen hebben de meeste baat bij strategische kennis; kennis van de procedures die mensen gebruiken om te leren, te denken, te lezen en te schrijven. De meest effectieve manier om leerlingen deze strategieën te onderwijzen is door hen taken te laten uitvoeren en hen te helpen bij het toepassen van de strategieën. Als wij van onze leerlingen professionele lezers willen maken, dan moeten we de strategieën van geoefende lezers voordoen. Ook moeten we oefenen met authentieke tekstenromans, korte verhalen, non-fictie boeken, krantartikelen, pleidooien, en internetsites en leerlingen helpen om de strategieën toe te passen wanneer zij zelfstandig lezen. Hoewel dit logisch lijkt, staat het sterk in contrast met de theorieën en de praktijk van veel onderwijs in Amerika. Onderzoek in Amerika toont aan dat de meeste tijd besteed wordt aan declaratieve kennis. (Bron: www.onderwijsmaakjesamen.nl) ER -