TY - BOOK ID - 30150418 TI - Geschiedenis en zingeving : van 'de ladder der schepselen' tot de verbanning van God PY - 2004 SN - 9044117017 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Didactics of secundary education KW - geschiedenisonderwijs KW - Didactics of history KW - Christian church history KW - 372.893 KW - 901 KW - geschiedenis KW - zingeving KW - 485.52 KW - Handboek/cursus KW - 456.6 KW - Zingeving KW - Geschiedenis KW - Levensvragen KW - Onderwijs KW - 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) KW - Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) KW - geschiedenisfilosofie KW - Didactiek KW - 060317.jpg KW - Geschiedenis: didactiek secundair onderwijs KW - #GGSB: Filosofie KW - #GGSB: Filosofie van de geschiedenis KW - Geneeskunde KW - Techniek (wetenschap) KW - Atlas KW - Museum KW - Filosofie KW - Filosofie van de geschiedenis KW - Geschiedenisonderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30150418 AB - Dit boek geeft een aanzet om zingevingsvragen in het geschiedenisonderwijs aan te pakken. Jongeren leren dat mensen - in alle tijden en op alle plaatsen - steeds denken, handelen, voelen en leven vanuit een bepaald mens-, wereld- en godsbeeld. Dat gebeurt misschien niet altijd even bewust. Het expliciteren van dat beeld en het reflecteren erover is een opdracht van het onderwijs. Het boek knoopt aan bij bestaande leerplannen en ontwikkelt een algemene visie over zingeving en geschiedenis. Een aantal concrete voorbeelden en lessen gevan aan hoe je als leraar met de ruimte voor zingeving en levensbeschouwing kan omgaan. (Bron: covertekst) ER -