TY - BOOK ID - 30052345 TI - De klas in de hand : omgaan met en (bege)leiden van leerlingen PY - 2008 SN - 9033436825 9789033436826 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Psychologische pedagogiek. KW - onderwijs KW - didactiek KW - Pupil counseling. Pupil guidance KW - leraren-leerling relatie KW - leerlingenbegeleiding KW - opvoeding KW - gedragsstoornissen KW - 371.064 KW - #WWIS:AGGR KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - #KVHB:Leerlingbegeleiding KW - #KVHB:Orthopedagogie KW - tucht KW - gezag KW - klasmanagement KW - secundair onderwijs KW - leerlinggericht onderwijs KW - gedragsproblemen KW - 37.015.31 KW - 371.064 Contacten leraren scholieren KW - Contacten leraren scholieren KW - Leerlingbegeleiding KW - 454.22 KW - Gedragsproblemen KW - Leerling KW - Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) KW - Onderwijsstijlen KW - (zie ook: motivatie (leerling)) KW - #PBIB:+110.10 KW - Communicatie KW - 862 Vredesopvoeding KW - 37.064 KW - Gedragsstoornissen KW - Leraren KW - Onderwijs KW - Opvoeding KW - Persoonlijkheid KW - Pesten KW - Preventie KW - Tucht KW - Onderwijs : Didactiek : Algemeen KW - 454.23 KW - Didactiek (Vakdidactiek) KW - Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) KW - Relatie leraar-leerling KW - Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) KW - opvoedingsondersteuning KW - pedagogiek KW - pesten KW - tuchtproblemen KW - 474.22 KW - Basisonderwijs KW - Begeleiding (Coaching) KW - Gedragsregels KW - Klassenmanagement KW - Opvoeding en onderwijs KW - Pesten op school KW - Relatie leraar - leerling KW - Secundair onderwijs KW - 450.7 ) Opleiding en bijscholing KW - leraarsberoep KW - leraren KW - lesgeven KW - opvoeden KW - tucht (ler) KW - 691 KW - Didactische principes KW - Pedagogie en didactiek KW - Opvoedingsondersteuning KW - Tuchtproblemen KW - leerlingbegeleiding KW - ordeproblemen (onderwijs) KW - school- en onderwijsproblematiek KW - gedrag KW - onderwijzend personeel KW - 450.7 UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:30052345 AB - De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen. ER -