TY - BOOK ID - 2994189 TI - De mythe van de gelukkige kindertijd : zoektocht naar het miskende kind in onszelf AU - Stroecken, Gaby AU - Verdult, Rien AU - Cyclus PY - 2006 SN - 9044119338 PB - Antwerpen Cyclus DB - UniCat KW - Grossesse KW - Ontwikkelingspsychologie KW - Psychologie du développement KW - Psychotherapie KW - Psychothérapie KW - Zwangerschap KW - Volwassenheid KW - psychologie KW - 416.5 KW - kinderangsten (ler) KW - kinderen (ler) KW - kinderpsychologie (gez) KW - ontwikkelingspsychologie KW - psychologie. KW - Psychologie. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2994189 AB - Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze een goede kindertijd hebben gehad. Toch geven velen blijk van het tegenovergestelde: ze zijn ontevreden over hun leven of voelen zich ongelukkig en depressief, zitten slecht in hun vel. Ze blijven echter halsstarrig vasthouden aan de mythe van een gelukkige kindertijd. Negatieve ervaringen uit onze vroege kindertijd werken ongewild en onbewust door in ons volwassen leven. Als kind gebruikten we overlevingsmechanismen om onveilige vormen van hechting te kunnen overleven. Maar alles wat ons als kind is aangedaan en alles wat is nagelaten in de vervulling van onze basisbehoeften vormt de kern van onze miskenning en die breekt ons op latere leeftijd op. 'Het miskende kind in onszelf' is een veelgebruikt begrip geworden. Het is een verzamelnaam voor de nagatieve ervaringen in onze kindertijd, die door hun onbewuste werking veel invloed uitoefenen op ons functioneren als volwassenen. Dit boek is een verdere uitwerking van het oorspronkelijke begrip 'miskenning'. Het behandelt de miskenning van het kind in al zijn vormen. Fundamenteel is dat de miskenning gezien wordt vanuit de ervaring van het jonge kind. Voor het kwetsbare kind is miskenning 'misbehandeling'. Het miskende kind dat we als volwassenen in ons dragen kan zeer vroeg ontstaan zijn, zelfs v³³r onze geboorte. Vroege miskenningen treden op in de symbiotische fase, die loopt van de conceptie tot en met de psychologische geboorte. Latere vormen van miskenning verwijzen eerder naar de onderdrukking van de gevoelswereld van het kind door 'zwarte pedagogie'. Het herbeleven van verdrongen ervaringen, het doorleven van versteende pijn en op die manier verwerken van de opgelopen miskenning, is een heilzame weg naar minder emotionele en relationele problemen en naar meer geluk. Onthullende psychotherapie kan daarbij helpen Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: Onthechting door miskenning Hoofdstuk 2: Het geheime leven van het miskende kind Hoofdstuk 3: Pogingen tot overleven Hoofdstuk 4: Vroege vormen van miskenning Hoofdstuk 5: Miskenning door 'nalaten' Hoofdstuk 6: Miskenning door 'aandoen' Hoofdstuk 7: Vergeet het verleden! Hoofdstuk 8: Dialoog als bevrijding: onthullende psychotherapie Nawoord: Veerkracht? ER -