TY - BOOK ID - 2950301 TI - Topographie religieuse de Thugga (Dougga) : ville romaine d'afrique proconsulaire (Tuniesie). PY - 2004 VL - 9 SN - 291002346X 9782910023461 2356132929 PB - Bordeaux Ausonius DB - UniCat KW - Religious facilities KW - Excavations (Archaeology) KW - Constructions religieuses KW - Fouilles (Archéologie) KW - Thugga (Extinct city) KW - Tunisia KW - Thugga (Ville ancienne) KW - Tunisie KW - Religion KW - Antiquities, Roman KW - Antiquités romaines KW - Fouilles (Archéologie) KW - Antiquités romaines KW - Antiquities [Roman ] KW - Romans KW - Inscriptions [Latin ] KW - Antiquities, Roman. KW - Classics KW - History KW - lieu de culte KW - panthéon romain KW - religion païenne KW - origine libyque UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2950301 AB - Thugga, a city of Libyan origin that was annexed for a while to the territory of Punie Carthage, was merged into Africa Nova in 46 A.D. It stands on the side of a hill, dominating the ancient road from Carthage to Theveste, which was the commercial and stratégie artery of the province. The archaeological and epigraphic sources related to religious life cover a period from the reign of Massinissa to that of Diocletian. Twenty-three places of worship, so called African sanctuaries, Italie temples and simple chapels, have heen identified in the city. One hundred and twenty-three religious inscriptions reveal the names of many gods of local and Roman origin. The most prominent element in the development of the city was the coexistence throughout two centuries of a majority of peregrins, the Thuggenses, and a minority of Carthaginian citizens, the pagani. For a long time, they shared neither the same institutions, nor the same panthéon, and the évolution of judicial and cultural relations between the two communities found its expression in the choice of cuits that they publicly honoured and in the religious installations of their respective territories. Ville d’origine libyque, un temps annexée au territoire de Carthage punique, Thugga fut englobée à l’Africa Nova en 46 a.C. La cité s’élève sur le flanc d’une colline, dominant l’antique voie de Carthage à Theveste, qui était le nerf commercial et stratégique de la province. Les sources archéologiques et épigraphiques relatives à la vie religieuse couvrent une période qui s’étend du règne de Massinissa à celui de Dioclétien. Vingt-trois lieux de culte, sanctuaires dits africains, temples italiques et simples chapelles, ont été reconnus dans la ville. Cent vingt-trois inscriptions religieuses livrent les noms de nombreux dieux d’origine romaine et locale. L’élément marquant du développement de la ville fut la coexistence, pendant deux siècles, d’une majorité de pérégrins, les Thuggenses, et d’une minorité de citoyens… ER -