TY - BOOK ID - 2940290 TI - Conceptuele kunst in Nederland en België 1965-1975 : kunstenaars, verzamelaars, galeries, documenten, tentoonstellingen, gebeurtenissen. AU - Héman, Suzanne AU - Poot, Jurrie AU - Visser, Hripsimé PY - 2002 SN - 9056622463 PB - Rotterdam Amsterdam NAi Stedelijk Museum DB - UniCat KW - Conceptuele kunst ; in Nederland en België ; 1965-1975 KW - Tentoonstellingscatalogi ; Amsterdam ; Stedelijk Museum KW - 7.038 KW - (069) KW - Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 KW - (Musea. Collecties) KW - Conceptual art KW - redactie Suzanna Héman, Jurrie Poot, Hripsimé Visser ; bijdragen Carel Blotkamp, Rudi Fuchs, Camiel van Winkel KW - kunst KW - twintigste eeuw KW - conceptuele kunst KW - concept art KW - België KW - Nederland KW - Ader Bas Jan KW - Andre Carl KW - Art & Language KW - Baldessari John KW - Barry Robert KW - Boezem Marinus KW - Broodthaers Marcel KW - Brouwn Stanley KW - Buren Daniel KW - Cadere André KW - Darboven Hanne KW - Dibbets Jan KW - van Elk Ger KW - Gilbert& George KW - Huebler Douglas KW - Kawara On KW - Kosuth Joseph KW - LeWitt Sol KW - Long Richard KW - Nauman Bruce KW - Ruscha Edward KW - Ryman robert KW - Schum Gerry KW - Smithson Robert KW - Weiner Lawrence KW - Wilson Ian KW - verzamelingen KW - collecties KW - galeries KW - exhibitions [events] KW - Conceptual KW - tentoonstellingen KW - Art KW - Belgium KW - Netherlands KW - Art, Conceptual KW - Concept art KW - Language art (Fine arts) KW - Possible art KW - Post-object art KW - Art, Modern KW - Performance art KW - Earthworks (Art) KW - Sky art KW - anno 1960-1969 KW - anno 1970-1979 UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2940290 AB - Ruim dertig jaar na "Op losse schroeven" en "Sonsbeek buiten de perken", tentoonstellingen die de internationale ontwikkelingen van de "nieuwe" kunst lieten zien, biedt deze publicatie het eerste overzicht van de rol die Nederland en België in de periode 1965-1975 hebben gespeeld in de ontwikkeling en presentatie van de conceptuele kunst. Amsterdam vormde samen met Keulen/Düsseldorf en Antwerpen/Brussel een "magische" driehoek waarbinnen kunstenaars, verzamelaars en galeristen ideeën uitwisselden en tentoonstellingen realiseerden. De onderlinge contacten, de bewegingen en het vernieuwende karakter van deze kunstuitingen, waarbij niet langer uitsluitend het visuele kenmerk het belangrijkste was maar het primaat kwam te liggen bij de idee, vormen het uitgangspunt van dit boek. Het bevat korte inleidingen op het werk van een aantal kunstenaars die destijds baanbrekend waren en ook in latere jaren interessante posities zijn blijven innemen. Criticus en hoogleraar kunstgeschiedenis Carel Blotkamp beschrijft vanuit zijn persoonlijke betrokkenheid onder meer de belangrijke gebeurtenissen rond enkele opzienbarende tentoonstellingen en manifestaties. In een polemisch essay blikt publicist Camiel van Winkel terug op de 'historische' conceptuele kunst en schetst hij ontwikkelingen die toen zijn ingezet. Daarnaast is met de integrale publicatie van de diverse manuscriptversies van de 'Sentences' van Sol LeWitt een van de belangrijkste teksten over conceptuele kunst opgenomen. Ader, Bas Jan ; Andre, Carl ; Art & Language ; Baldessari, John ; Barry, Robert ; Boezem, Marinus ; Broodthaers, Marcel ; Brouwn, Stanley ; Buren, Daniel ; Cadere, Andre ; Darboven, Hanne ; Dibbets, Jan ; van Elk, Ger ; Gilbert & George ; Huebler, Douglas ; Kawara, On ; Kosuth, Joseph ; LeWitt, Sol ; Long, Richard ; Nauman, Bruce ; Ruscha, Edward ; Ryman, Robert ; Schum, Gerry ; Smithson, Robert ; Weiner, Lawrence ; Wilson, Ian ER -