TY - BOOK ID - 29269197 TI - Hoe zal ik het zeggen? Lastige gesprekken op het werk PY - 2007 SN - 9070512262 PB - Zaltbommel Thema DB - UniCat KW - Communication orale Mondelinge communicatie KW - Conversation Gesprek KW - Entretien (conversation) Onderhoud (gesprek) KW - Entretien de fonctionnement Functioneringsgesprek KW - 499.4 KW - bedrijfspsychologie (gez) KW - communicatie (gez) KW - sociale psychologie (gez) KW - 316.776 KW - 316.776 Communicatieprocessen KW - Communicatieprocessen KW - Personnel management KW - Mass communications KW - AA / International- internationaal KW - 658.311 KW - Indienstneming van personeel. Beoordeling. Bevordering. KW - Indienstneming van personeel. Beoordeling. Bevordering UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:29269197 AB - Vaak zien we op tegen het vertellen van slecht nieuws, of het nu gaat om een klein probleem of om een keihard ontslag. We vinden deze gesprekken moeilijk omdat er altijd emoties loskomen: schuldgevoel, medelijden, ergernis. De boodschap die u in uw hoofd had komt door al die gevoelens slecht over. Beide partijen voelen zich na afloop ontdaan, onbegrepen of onbevredigd. Als u dit boek aandachtig leest en oefent met de opgaven leert u de emoties beter hanteren. U kunt zich meer concentreren op de boodschap die u wilt overbrengen. Dit is ook precies wat uw gesprekspartner wil. Die zit helemaal niet te wachten op uw gevoelens. Degene tegenover u zoekt allereerst duidelijk en onmiddellijk daarna begrip voor zijn of haar emoties. Dit boek is vooral geschreven voor moeilijke gesprekken in werksituaties, zoals slecht nieuwsgesprek, functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek. Het is ook prima bruikbaar in privésituaties: de techniek geldt daar immers net zo goed. ER -