TY - BOOK ID - 29229357 TI - Hulpgids autisme : praktische strategieën voor ouders en begeleiders. AU - Williams, Chris AU - Wright, Barry PY - 2009 SN - 9057122081 9789057122088 PB - Amsterdam : Nieuwezijds, DB - UniCat KW - Autisme. KW - Ouders van autistische kinderen. KW - Orthopedagogics KW - autisme KW - orthopedagogiek KW - #KVHB:Autisme KW - #KVHB:Aspergersyndroom KW - 462.4 KW - autistische kinderen KW - autismespectrumstoornis (ASS) KW - ouders-kind relatie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:29229357 AB - Voor de opvoeding en verzorging van kinderen met een stoornis in het autismespectrum zijn speciale vaardigheden en kennis vereist. De 'Hulpgids autisme' biedt die expertise, op basis van jarenlange ervaring in de ondersteuning en begeleiding van kinderen met autisme en hun familieleden. Aan de hand van recente research en praktijkvoorbeelden behandelen de auteurs verschillende problemen en hun oorzaken, en geven zij oplossingen die het dagelijks leven een stuk eenvoudiger kunnen maken. De 'Hulpgids autisme' is een toegankelijk en compleet naslagwerk vol onmisbare informatie en praktische aanwijzingen voor familieleden en professionele begeleiders van kinderen met een stoornis in het autismespectrum. Deze helder geschreven publicatie richt zich op ouders en begeleiders van kinderen met een grote diversiteit van 'autisme' (= autismesprectrumstoornissen). Beschreven worden achtergronden, onderzoek, behandelmogelijkheden, maar vooral praktische informatie over frequent voorkomende problemen (onder meer invloed op het gezinsleven, gedrag, communicatie, voeding, preoccupatie). Gebaseerd op gevalsbeschrijvingen bieden de auteurs goed te volgen strategien ter stimulering van ontwikkeling van de kinderen aan. Een duidelijke indeling, een beperkte vakterminologie, samenvattingen en diverse nuttige bijlagen maken deze autismegids tot voor en breed publiek toegankelijke uitgave. Autismespectrumstoornis (ASS) is geen aandoening die bij de geboorte kan worden vastgesteld; er zijn geen onmiskenbare kenmerken en geen bloedtesten om de handicap te ontdekken. Meestal is het de ouder die als eerste vermoedt dat er iets aan de hand is met de ontwikkeling en/of het gedrag van zijn kind. Vooraleer een specialist de uiteindelijke diagnose kan stellen, gaat er meestal een lange periode van observatie en tests aan vooraf. De Hulpgids autisme werd geschreven voor ouders en begeleiders en bevat praktische informatie over de manier waarop men kan omgaan met veelvoorkomende problemen bij kinderen Met ASS. Het eerste deel geeft een beschrijving van het gedrag dat kan wijzen op autisme en licht een aantal symptomen toe. In het tweede deel wordt ingegaan op de wijze waarop kinderen met autisme volgens onderzoekers denken, hoe ze de wereld ervaren en waarom ze zich anders gedragen. Deel drie geeft praktische richtlijnen om het gedrag van kinderen te reguleren en corrigeren. In dit laatste deel worden oplossingen aangereikt voor alledaagse problemen zoals eten, zindelijk worden en slapen, maar ook manieren om met agressie, frustratie, preoccupaties en woedeaanvallen om te gaan en om communicatie en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Elk hoofdstuk geeft verschillende gevalsbeschrijvingen. Hulpgids autisme is een zeer bruikbaar naslagwerk, waarin zowel kernautisme als Asperger, PDD-NOS en atypisch autisme -- deze termen worden uiteraard ook verduidelijkt in een apart hoofdstuk -- aan bod komen Inhoudsopgave : Deel 1 Heeft mijn kind een autismespectrumstoornis? 1 Eerste bezorgdheid 2 Diagnostisch Beoordelingsonderzoek3 De impact op het gezin Deel 2 Hoe zien kinderen met autismespectrumstoornissen de wereld? 4 Mindblindness en Theory of Mind 5 De essentie snappen 6 Zintuiglijke interesses en gevoeligheden 7 Voorstellingsvermogen, tijdwaarneming, planning en geheugen 8 Taal Deel 3 Hoe kunnen we helpen? 9 Gedrag reguleren 10 Het ontwikkelen van sociale vaardigheden 11 Het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden 12 Woedeaanvallen, agressie en frustratie 13 Voeding 14 Zindelijk worden 15 Bevuiling 16 Slapen 17 Preoccupaties 18 Dwanghandelingen, routines en rituelen 19 Hebbelijkheden en repetitieve bewegingen 20 Andere interventies 21 Afsluitende gedachten ER -