TY - BOOK ID - 29213256 TI - Verpleegkunde in perspectief : theorievorming, modellen en theorieën, praktische toepassingen AU - De Jong, J. AU - Salentijn, C. PY - 1993 SN - 9031313157 PB - Houten Bohn Stafleu Van Loghum DB - UniCat KW - systematisch verpleegkundig handelen KW - 613 KW - verpleegkunde KW - verpleegkundige theorieën KW - 613.22 KW - Henderson theorie KW - Neuman-theorie KW - Orem-theorie KW - Rogers Martha-theorie KW - theorieën van de verpleegkunde KW - 616.083 ) Theorie van de verpleegkunde KW - Henderson [theorie van] KW - Verpleegkundig onderzoek - Theorieën KW - 613.2 KW - theorieën van de verpleegkunde (gez) KW - verpleegkundig onderzoek (gez) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:29213256 AB - In dit leer- of themaboek maakt de lezer/student kennis met 'Theorievorming en ontwikkeling', zoals die zich voltrekt in de Engelstalige landen. Na een algemene inleiding op en een bespreking van het verschijnsel theorievorming zorgen drie artikelen voor een nadere discussie en oriëntatie. Daarna worden tien modellen en theorieën gepresenteerd met een uitgebreide literatuurlijst en aanbevelingen voor verdere bestudering. In het vierde hoofdstuk besteden twee artikelen aandacht aan de analyse van theorieën en modellen, waarbij aangesloten wordt op hetgeen in de eerste twee hoofdstukken is behandeld.Tenslotte worden drie toepassingen gepresenteerd in zeer uiteenlopende verpleegsituaties. Via literatuuroverzichten worden ook hier weer mogelijkheden gegeven voor verdere verdieping. Op deze wijze kan dit leer- of themaboek een hulpmiddel zijn in de opleiding tot verpleegkundige, in de cursussen voor verpleegkundigen gericht op deskundigheidsbevordering en in post-HBO-opleidingen. Het is aan de lezer, de student of cursist om zijn eigen denken vorm en inhoud te geven via het kennisnemen van het denken en theoretiseren van anderen. Onderzoeksresultaten kunnen dat denken nader onderbouwen. ER -