TY - BOOK ID - 2800017 TI - Leidinggeven aan de school als gemeenschap : opvattingen, wensen en ondersteuningsbehoeften van schoolleiders met betrekking tot de pedagogische taak van de school AU - Sleegers, Peter AU - Denessen, Eddy J.P.G. AU - Leeferink, Han AU - Klaassen, Cees AU - Garant PY - 2001 VL - 1 SN - 9044111566 PB - Leuven Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - Schoolleiding KW - Secundair onderwijs. KW - Schoolleiders KW - Secundair onderwijs KW - Pedagogiek KW - Ondersteuning KW - Schoolmanagement KW - #PBIB:2001.4 KW - 458.1 KW - Directie KW - Leiding geven KW - School KW - 032163.jpg KW - Schooldirecties KW - Schooldirectie KW - Schoolleider KW - Onderwijsbeleid UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2800017 AB - Schoolleiders hebben de verantwoordelijkheid om richting te geven aan de pedagogische opdracht van de school. centraal in dit boek staat de vraag naar ondersteuningsbehoeften van schoolleiders in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de vormgeving van de pedagogische taak. In welke mate hebben schoolleiders behoefte aan ondersteuning? Welke ondersteuningsmiddelen achten zij geschikt? En aan welke condities moet een ondersteuningsaanbod voldoen? Naast aandacht voor deze vragen wordt uitgebreid stilgestaan bij de opvattingen van schoolleiders over de morele inrichting van de schoolorganisatie en hun professionele taken op dit terrein. Ook worden handreikingen geboden voor de ontwikkeling van een ondersteuningsaanbod voor schoolleiders. Dit boek levert een bijdrage aan de discussie over de pedagogische taak van het onderwijs en de rol van schoolleiders op dit terrein. Uit de inhoud: Achtergrond van de studie -Theoretische context (De school als morele gemeenschap -Professionaliteit van de schoolleiders -Ondersteuningsbehoeften van schoolleiders -Probleemstelling, onderzoeksvragen en -model) -Opzet, uitvoering en resultaten van het onderzoek (Onderzoeksgroep -Meetinstrument -Resultaten van het onderzoek) Naar een ondersteuningsaanbod: aandachtspunten (Aanbod gewenst? -Doelgroep -Belang van visie - Doel en inhoud). (Bron: www.maklu.be) ER -