TY - BOOK ID - 2731460 TI - Critical perspectives on schooling and fertility in the developing world AU - Bledsoe, Caroline H. AU - National Research Council (U.S.). PY - 1999 SN - 0309061911 9786612081804 1282081802 0309523052 0585053200 9780585053202 9780309061919 0309173728 PB - Washington, D.C. : National Academies Press, DB - UniCat KW - Birth control KW - Fertility, Human KW - Teenage girls KW - Study and teaching KW - Education KW - Women KW - Social conditions KW - Developing countries KW - Population. KW - Human females KW - Wimmin KW - Woman KW - Womon KW - Womyn KW - Human fertility KW - Natality KW - Teaching KW - Physiology: reproduction & development. Ages of life KW - Developmental psychology KW - Demography KW - Community organization KW - Sociology of the developing countries KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Economics KW - Females KW - Human beings KW - Femininity KW - Human reproduction KW - Infertility KW - Fertility [Human ] KW - Marriage KW - Girls KW - Participation KW - Fertility KW - Book KW - Economy UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2731460 AB - Onderwijs en vruchtbaarheid in ontwikkelingslanden is het onderwerp van dit boek. De laatste helft van deze eeuw hebben er grote veranderingen plaatsgevonden in de toekomstverwachtingen van jongeren in ontwikkelingslanden. Met name op vlak van onderwijs en gewenst kinderaantal. Uit onderzoek blijkt dat veel paren minder kinderen wensen in vergelijking met twee decennia geleden. In bijna elk land ter wereld wordt het Westers onderwijsmodel gezien als de beste voorbereiding voor het volwassen leven van meisjes. De onderwijsparticipatie van meisjes is dan ook de laatste decennia gestegen. Het is onwaarschijnlijk dat er geen verband zou bestaan tussen beide veranderingen. In veel ontwikkelingslanden ziet men nu in dat, wil men de bevolkingsgroei afremmen en het land verder ontwikkelen, men moet investeren in onderwijs voor meisjes. De auteurs van dit boek plaatsen kritische kanttekeningen bij dit causaal verband. Zij menen dat de link onderwijs-dalende vruchtbaarheid niet overal van toepassing is. ER -