TY - BOOK ID - 2707420 TI - L'éducation des anglaises au XVIIIe siècle : la conception de Henry Fielding PY - 1999 VL - *1 SN - 2738474357 9782738474353 PB - Paris L'Harmattan DB - UniCat KW - Femme (Théologie chrétienne) dans la littérature KW - Femmes dans la littérature KW - Femmes dans la poésie KW - Femmes dans le théâtre KW - Vrouw (Christelijke theologie) in de literatuur KW - Vrouwen in de literatuur KW - Vrouwen in de poëzie KW - Vrouwen in het toneel KW - Woman (Christian theology) in literature KW - Women in drama KW - Women in literature KW - Women in poetry KW - Education in literature KW - Women KW - Education KW - History KW - Fielding, Henry KW - Knowledge KW - Characters KW - Teaching KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - anno 1700-1799 KW - Great Britain KW - Criticism and interpretation KW - Women - Education - England - History - 18th century KW - Fielding, Henry - Knowledge - Education KW - Fielding, Henry - Characters - Women KW - Feminism KW - Gender roles KW - Attitudes KW - Sexism KW - Theory KW - Book UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2707420 AB - Het oeuvre van de achttiende-eeuwse auteur Henry Fielding is doortrokken van een missie: het opvoeden van het individu. Zijn essays, romans en toneelstukken zijn allemaal verbonden door eenzelfde rode draad nl. het individu verheffen via onderwijs en opvoeding. Het debat over onderwijs, en dat voor vrouwen in het bijzonder, komt op gang in de loop van de 17e en 18e eeuw. Het hele debat hierover ligt ingebed in de heersende filosofische ideeën over natuur en cultuur van het individu. Met de daaraan verbonden probleemstelling of en hoe onderwijs en opvoeding hier al dan niet moeten/kunnen op inspelen. In een tijd waarin sommigen zich afvragen of onderwijs niet ingaat tegen de natuur van de vrouw, stelt Fielding dat er geen essentiële, natuurlijke veschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Hij gelooft eerder in verschillen tussen individuen op vlak van intelligentie en interesse in cultuur. Vrouwen zijn, net als mannen, in staat tot intellecuele prestaties mits het nodige onderwijs. Opvattingen die nu heel evident lijken maar dat zeker niet altijd waren in de 18e eeuw. ER -