TY - BOOK ID - 26871065 TI - Meertaligheid en onderwijs : Nederlands plus AU - Agirdag, Orhan AU - Kambel, Ellen-Rose PY - 2017 SN - 9789024406661 9024406668 PB - Amsterdam Boom DB - UniCat KW - meertaligheid KW - talenonderwijs KW - taalbeleid KW - NT2 KW - Meertaligheid KW - Onderwijs KW - Basisonderwijs KW - Diversiteit KW - Intercultureel onderwijs KW - 454.6 KW - didactiek KW - meertalig onderwijs KW - intercultureel onderwijs KW - Meertalig onderwijs KW - Onderwijsorganisatie KW - taalverwerving KW - PXL-Central Office 2018 KW - onderwijs en maatschappij KW - onderwijsorganisatie KW - School management KW - Inclusief onderwijs KW - Anderstalige nieuwkomers KW - Multiculturele samenleving KW - Anderstaligen KW - anderstaligen KW - onderwijsbeleid KW - diversiteit KW - Anderstalige nieuwkomer KW - Anderstalige KW - Inclusie KW - Maatwerk KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - identiteit, wereldburgerschap en diversiteit KW - Didactics of Dutch KW - Didactics of languages KW - Multilinguisme KW - Enseignement multilingue UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:26871065 AB - Nederland en Vlaanderen worden steeds meertaliger. Die talige diversiteit is een rijkdom voor de samenleving en het onderwijs, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Enerzijds wordt meertaligheid gezien als een cruciale katalysator op het vlak van burgerschap en economie. Anderzijds, wordt het aangewezen als een oorzaak van achterstanden bij leerlingen met een meertalige achtergrond.Visies op meertaligheid: wetenschap en praktijkIn dit boek delen verschillende schrijvers hun visies, ervaringen, problemen én best practices op het gebied van meertaligheid. De bijdragen van onder andere (taal)wetenschappers, scholieren, een advocaat, een kunstenaar, een re-integratie consulent, leerkrachten en beleidsmakers zorgen voor een brede benadering van het onderwerp en de waarde van taaldiversiteit.Kansen en uitdagingen: meertaligheid als antwoordDe meertaligheid van leerlingen met een migratie-achtergrond in Nederland en Vlaanderen wordt besproken, maar ook vraagstukken vanuit de onderwijspraktijk van Suriname, Zweden, St. Eustatius en het Fries taalonderwijs komen aan bod. De bijdragen in deze bundel laten zien waarom we meertaligheid juist moeten verwelkomen en stimuleren, zowel binnen als buiten de klas.(Bron: www.boom.nl) ER -