TY - BOOK ID - 26849828 TI - Contact maken : communicatieve vaardigheden voor leerkrachten AU - Boves, Tom AU - Van Dijk, Marijke PY - 2011 SN - 9789023243311 PB - Assen Van Gorcum DB - UniCat KW - Communicatie KW - Onderwijs. KW - Teacher education. Teacher's profession KW - leerlingenbegeleiding KW - leraren-leerling relatie KW - Personality development KW - Mass communications KW - omgangskunde KW - communicatie KW - lesgeven KW - lichaamstaal KW - non-verbale communicatie KW - omgangsvormen KW - 454.22 KW - Lichaamstaal KW - Non-verbale communicatie KW - Reflecteren (Terugblikken) KW - Relatie leraar-leerling KW - Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) KW - Verbale communicatie KW - 305.8 KW - 450.7 KW - Communicatieve vaardigheden KW - Leraren KW - Relatie leraar - leerling KW - Relatie leraar - ouder KW - 082297.jpg KW - Communicatie ; onderwijs KW - Onderwijsstijlen KW - Communicatie ; algemeen KW - Opleiding en bijscholing KW - Leerlingen KW - Ouders KW - Leraar KW - Leerling KW - Gesprek KW - Directie KW - Jongere KW - Vlaanderen KW - Emigratie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:26849828 AB - Veel scholen streven naar een open, veilige sfeer en naar een respectvolle omgang met leerlingen en ouders. Maar hoe je daar inhoud aan geeft, is voor bijna evenveel scholen een vraag. Dit boek vertaalt begrippen als openheid, respect en veiligheid naar concreet gedrag. Aan de hand van praktische do's en don'ts leert de gebruiker welk gedrag effectief is en past binnen een professionele schoolcultuur. Dit boek bestaat grofweg uit drie delen. Het eerste deel laat zien wat contact eigenlijk is en waarom het belangrijk is om contact te maken. Het beschrijft ook hoe de houding van een docent van invloed is op de kwaliteit van het contact en de pedagogische begeleiding. Het tweede deel behandelt non-verbale vormen van contact en gaat vooral over de taal van het lichaam. Welke non-verbale uitingen helpen je het contact met leerlingen, ouders en collega's op positieve wijze aan te gaan en te onderhouden? In het derde deel leren de gebruikers hoe ze op een respectvolle en open manier leerlingen Zelf verantwoordelijk kunnen houden voor hun gedrag en hun prestaties op school. Ze leren hoe ze samen met leerlingen afspraken kunnen maken over de gang van zaken in de klas en krijgen een praktische oplossing voor 'motivatieproblemen'. Ook het contact met ouders en collega's krijgt ruime aandacht. De website bij dit boek brengt de vaardigheden in beeld en biedt extra oefenmateriaal waarmee gebruikers zich de stof eigen kunnen maken. En dat is belangrijk. Want jong of oud: alle mensen floreren dankzij hun contact met anderen. Leerkrachten die goed contact kunnen maken met leerlingen, ouders en collega's, komen competent over. Wie met 'Contact maken' werkt, ervaart hoe het eigen gedrag inwerkt op de mensen om zich heen. Leerkrachten die de eenvoudige technieken toepassen, hebben niet alleen een beter contact met leerlingen, ouders en collega's; ze komen 's avonds met meer energie thuis en putten meer bevrediging uit hun werk. De technieken en vaardigheden die in deze methode behandeld worden Passen binnen elke vorm van onderwijs en staan los van elke onderwijsvernieuwing. Ze ondersteunen de pedagogische begeleiding in de klas en brengen een professionele communicatiecultuur in het onderwijs. De auteurs hebben een taalwetenschappelijke achtergrond en werken als onafhankelijk communicatietrainer. ER -