TY - BOOK ID - 26843620 TI - Basisontwikkeling in de onderbouw PY - 2003 SN - 9023232577 PB - Assen Koninklijke Van Gorcum DB - UniCat KW - Kleuteronderwijs KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Didactiek. KW - Onderwijstechnologie. KW - kleuteronderwijs KW - Didactics of Kindergarten KW - kleuterdidactiek KW - #PBIB:+110.40 KW - ontwikkelingsgericht onderwijs KW - onderbouw KW - basisonderwijs KW - 471.4 KW - Didactiek ; kleuteronderwijs KW - Handboek/cursus KW - kleuterschool: didactiek KW - Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs KW - Kleuters KW - Basisonderwijs KW - Basisontwikkeling KW - Ontwikkelingsgericht onderwijs KW - Didactic strategies UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:26843620 AB - Basisontwikkeling is een werkplan voor de onderbouw (4-8 jarigen). In hoofdstuk 1 wordt beschreven dat Ontwikkelingsgericht Onderwijs het concept achter Basisontwikkeling is. Het Ontwikkelingsgericht Onderwijs is een onderwijspedagogisch concept, geinspireerd door het Ervaringsgericht Onderwijs (Laevers) en het situatie-georienteerde onderwijs, zoals aan de orde komt in hoofdstuk 2. Andere inspiratiebronnen zijn het Ontwikkelende Onderwijs en het adaptief onderwijs. De uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden uiteengezet. In hoofdstuk en de doelen van Basisontwikkeling aan bod. Het cirkelschema, bijgevoegd als bijlage bij het boek, laat de onderlinge samenhang en accenten op een andere manier zien. In hoofdstuk 4 worden de vijf kernactiviteiten beschreven. Dit zijn: de spelactiviteiten, de constructieve en beeldende activiteiten, de gespreksactiviteiten, de lees- en schrijfactiviteiten en de reken- en wiskundeactiviteiten. Deze activiteiten zijn verbonden aan inhouden en thema's. De rol van de leerkracht wordt in hoofdstuk 5 toegelicht, terwijl in hoofdstuk 6 het observeren, registreren en evalueren aan bod komt. HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registeren en Evalueren) door middel van het logboek, de kinderdagboeken en het activiteitenboek worder uitgewerkt. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag welke organisatorische voorzieningen nodig zijn. Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 de Basisontwikkeling Plus beschreven, een verdere verdieping en verbreding. Er wordt ingegaan op onderwijs aan kinderen die op extra ondersteuning zijn aangewezen, op de voorschoolse periode, de aansluiting met de bovenbouw en contacten met ouders. ER -