TY - BOOK ID - 25543344 TI - Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren PY - 2014 SN - 9789024403332 PB - Amersfoort Boom/Nelissen DB - UniCat KW - begeleidingsmethodieken KW - sociaal-agogisch werk KW - jeugdhulpverlening KW - rapporteren KW - observeren KW - Social welfare methods KW - Social psychology KW - schriftelijke communicatie KW - deontologie KW - Observatietechnieken ; hulpverlening KW - observatietechnieken KW - orthopedagogie KW - Observeren KW - Rapporteren KW - Registratie KW - Hulpverlening KW - Interpreteren KW - Waarneming KW - registratie KW - Observatie KW - Interpretatie KW - Sociaal leren KW - rapportage UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:25543344 AB - In onderwijs en welzijn zijn observeren, registreren, rapporteren en interpreteren belangrijke basisvaardigheden. Op grond van observaties en interpretaties worden begeleidings- en hulpverleningsplannen opgesteld en bijgesteld. Op grond van rapportages worden beslissingen genomen over het al dan niet doorverwijzen van leerlingen of cliƫnten naar specialistische hulpverlening. De observaties, registraties, rapportages en interpretaties van leerkrachten en hulpverleners hebben dus verstrekkende gevolgen voor leerlingen en cliƫnten. Deze basisvaardigheden worden in dit boek stap voor stap uiteengezet en aangeleerd. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een zo objectief mogelijke observatie en rapportage, die zowel in eenvoudige als in complexere situaties kunnen worden uitgevoerd. In het boek wordt de theorie behandeld die aan de hand van praktijkbeelden op de bijbehorende online omgeving kan worden toegepast en geoefend. De videofragmenten komen uit verschillende beroepspraktijken. ER -