TY - BOOK ID - 25328680 TI - Praktijkgericht onderzoek voor reflectieve professionals AU - Schuman, H. AU - De Lange, R. AU - Montessori, Montesano N. PY - 2011 SN - 9789044127843 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - School management KW - onderzoeksmethoden KW - Methods in social research (general) KW - Higher education KW - praktijkonderzoek KW - sociaal-wetenschappelijk onderzoek KW - Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs KW - 300.6 KW - 489 KW - beroepsonderwijs KW - enquête KW - statistiek KW - vragenlijsten KW - Onderzoeksmethoden KW - Vragenlijst KW - Actieonderzoek KW - informatie, zoekmethode KW - kwantitatieve methoden KW - maatschappijwetenschappen, methoden KW - sociaal-cultureel werk KW - Hoger onderwijs KW - Professionalisering KW - Wetenschappelijk onderzoek KW - opleiding KW - Niet-universitair hoger onderwijs KW - evidence based onderzoek KW - sociaal onderzoek KW - hoger onderwijs KW - Sociaal-wetenschappelijk onderzoek KW - Hoger onderwijs; algemeen KW - Hoger onderwijs ; algemeen KW - 301.08 KW - Hoger beroepsonderwijs (Nederland) KW - Onderzoek KW - Praktijkonderzoek KW - Data-analyse KW - Benchmarking KW - Statistiek KW - Observeren KW - Interviews KW - Enquêtes KW - Literatuuronderzoek KW - Hoger onderwijs. KW - Professionalisering. KW - Wetenschappelijk onderzoek. KW - beroepsonderwijs. KW - enquête. KW - hoger onderwijs. KW - onderzoeksmethoden. KW - opleiding. KW - statistiek. KW - vragenlijsten. KW - Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. KW - Hoger onderwijs ; algemeen. KW - Hoger onderwijs; algemeen. KW - 301.08. KW - Nederland KW - Hoger beroepsonderwijs KW - Vietnam KW - Zuid-Afrika KW - Kust KW - Ontwikkeling KW - Leerlijn KW - Literatuur KW - Statistiek (theorie) KW - Observatie KW - Interview KW - Enquête KW - Sociaal leren KW - Onderzoek (wetenschap) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:25328680 AB - Dit boek is tot stand gekomen als antwoord op deze nieuwe ontwikkelingen. Het accent ligt op praktijkgericht onderzoek, dat wil zeggen op onderzoek dat ontstaat vanuit de beroepspraktijk met het doel om deze beter te begrijpen en op basis hiervan te komen tot onderbouwde verbetering of vernieuwing. Zo wil het er toe bijdragen om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen. Het richt zich tot hogeschoolstudenten, begeleiders van deze studenten en professionals in het werkveld. Het boek biedt hen een referentiekader voor het maken van een gedegen onderzoeksontwerp, gebaseerd op beargumenteerde keuzes voor een bepaalde onderzoeksstrategie en onderzoeksmethoden. Het besteedt aandacht aan het zoeken en gebruiken van wetenschappelijke literatuur, de implementatie van een vernieuwing of verbetering en aan het rapporteren van de uitkomsten. (Bron: covertekst) In het afgelopen decennium hebben zich binnen hogescholen grote veranderingen voltrokken. Hogescholen ontwikkelen zich steeds meer tot een belangrijke partner van profit en non-profit organisaties, die producten en diensten aanbieden, waarbij de inbreng van hoogopgeleide professionals onontbeerlijk is. Dit heeft de opleiders van professionals de afgelopen jaren gestimuleerd zich diepgaand te bezinnen op hun taak. De opleiding kan zich steeds minder beperken tot het aanbrengen van een startkwalificatie in de professie, maar moet het fundament leggen voor een levenslang leerproces dat door de nieuwe professionaliteit wordt gevergd. Studenten in het HBO worden nu ook startbekwaam in het zelfstandig opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek. ER -