TY - BOOK ID - 2479769 TI - Deugden en morele opvoeding : een wijsgerig-pedagogische studie PY - 1992 SN - 9053520600 PB - Meppel Amsterdam Boom DB - UniCat KW - Education morale KW - Moral education KW - Morele opvoeding KW - zedelijke opvoeding KW - ethiek KW - #GSDBP KW - 37.03 KW - 17 KW - Moral education. KW - Virtue. KW - Virtues KW - Addresses, essays, lectures UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2479769 AB - Lange tijd zag men morele opvoeding graag als het streven bij de opvoedeling goede eigenschappen te ontwikkelen of bij hem het bewustzijn van waarden aan te kweken. Steutel (1948, hoofddocent vakgroep Pedagogiek Vrije Universiteit) signaleert echter in de Angelsaksische wijsgerige ethiek de laatste 20 jaar een sterke herleving van de eerdere opvatting dat morele opvoeding zich richt op de deugden. In zijn naar methode en terminologie wetenschappelijke studie, waarin hij veel literatuur verwerkt, analyseert hij de verschillende opvoedingsdoelen, zoals liefde voor de medemens en liefde voor morele waarden, en deugden als wilskracht en morele eigenschappen. Zo wordt duidelijk dat de deugdenbenadering, omdat de opvoeder daarbij zowel gezindheden zal cultiveren als de ontwikkeling van specifieke oordeelsvermogens zal stimuleren, een perspectief biedt, dat de centrale opvoedingsdoelen van de andere benaderingen omsluit.(Biblion recensie, J. Kleisen.) ER -