TY - BOOK ID - 2479400 TI - Rekenen als probleem : praktijk en onderzoek PY - 1992 SN - 9033426102 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Orthopedagogics KW - dyscalculie KW - Didactics of mathematics KW - kinderen KW - #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) KW - #SBIB:37H0 KW - #KVHB:Rekenstoornissen KW - leermoeilijkheden KW - rekenmoeilijkheden KW - 464 KW - leerproblemen KW - orthopedagogiek KW - rekenproblemen KW - 376.52 KW - Diagnostiek KW - Dyscalculie KW - Kinderen met rekenproblemen KW - Leerstoornissen KW - Orthopedagogiek KW - Rekenen ; basisonderwijs KW - 464.2 KW - Rekenproblemen KW - Dyscalculie ; kinderen KW - Pedagogie KW - kinderen met leerproblemen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2479400 AB - Voorzichtige schattingen van het aantal leerlingen et een ernstige uitval in het rekenen ondanks een normale intelligentie variëren rond de vijf procent. Uit onderzoek is echter bekend dat een groot aantal van de oudste leerlingen van het lager onderwijs niet in staat is om zeer basale rekenopgaven op te lossen. Dit geeft op zijn minst aanleiding tot een grondig (her)bezinning over de oorzaken en de aanpak van deze problemen en van het leren rekenen op school in het algemeen. Een deel van de leerlingen vertoont een zeer ernstige uitval (dyscalculie), bij een ander deel is eerder sprake van een (soms tijdelijke) achterstand. In alle gevallen is een aangepaste en taakgerichte hulp noodzakelijk, gebaseerd op een gerichte diagnostiek. Gedurende de laatste vijftien jaar wordt meer en meer onderzoek gedaan naar effectieve en in de praktijk bruikbare hulp. Binnen het onderwijs is de behoefte hieraan groot en leven duidelijke vragen naar de manier waarop minstens de basisvaardigheden goed en zinvol kunnen worden aangeleerd. Het blijkt mogelijk een grote groep leerlingen binnen het onderwijs adequaat op te vangen, terwijl voor een beperkte groep gespecialiseerde hulp nodig blijft. Belangrijk is dan te weten wàt goede hulp is en hoe deze wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. In dit boek bieden de auteurs een actueel overzicht van de ontwikkelingen met betrekking tot diagnostiek en aanpak (behandeling/remediëring) van rekenproblemen, zwel bezien vanuit de praktijk als vanuit het daaraan gekoppelde onderzoek. ER -