TY - BOOK ID - 23590219 TI - Pedagogisch management in de kinderopvang PY - 2005 SN - 9789066656840 9066656840 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - Kinderopvang. KW - Sociale agogiek KW - Jeugdwerk- en beleid. KW - opvoedingsstijlen KW - pedagogisch klimaat KW - Educational sciences KW - kinderopvang KW - Social policy and particular groups KW - 338.901.2 KW - 362.71 KW - 37.013 KW - 65.012.4.001.3 KW - 658.3 KW - 658.3.054.8 KW - 664.3 Kinderopvang KW - #KVHB:Kinderdagverblijven KW - #KVHB:Kinderopvang KW - 322.4 KW - management KW - opvoeding KW - Diversiteit KW - Frankrijk KW - Hongarije KW - Kinderdagverblijf KW - Kinderopvang (kinderdagverblijf) KW - Kinderopvang KW - Kwaliteitszorg KW - Management KW - Nederland KW - Organisatie en management: algemeen (management) KW - Participatie KW - Reggio Emilia-pedagogiek KW - Verenigd Koninkrijk KW - Vlaanderen KW - Zweden KW - non-profit sector - quartaire sector - collectieve sector - openbare sector (zie ook 331.626.133.2) KW - kinderopvang - kinderkribben - zuigelingenzorg KW - pedagogie KW - managementsystemen KW - sociaal beleid in het bedrijf - personeelsbeleid - personeelwerk - human resource management (zie ook 361.411) KW - humanisering van de arbeid - kwaliteit van de arbeid (zie ook 331.022) KW - Kinderdagverblijven KW - Pedagogiek KW - Professionalisering KW - Maatschappelijke ontwikkelingen KW - Maatschappelijk belang KW - Kwaliteitsbeleid KW - Kwaliteitscontroles KW - Diversiteitsbeleid KW - Praktijkleren KW - Praktijkvoorbeeld KW - Cursus bachelor in de Pedagogie van het jonge kind KW - Maatschappelijke ontwikkeling KW - Kwaliteitscontrole KW - Praktijkles KW - Taal KW - Sociology of education KW - Primary education KW - Secondary education KW - Bachelor in de pedagogie van het jonge kind UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:23590219 AB - Kindercentra managen vraagt speciale talenten. Het aansturen van de organisatie en haar medewerkers moet gecombineerd worden met een visie op de inhoud van het werk, zowel vandaag als in de toekomst. Daarnaast brengen de wet- en regelgeving in Nederland en Vlaanderen nieuwe verantwoordelijkheden mee. Bovendien vallen nogal wat zekerheden weg doordat onze maatschappij meer divers en complex wordt. Er zijn meer meningen dan ooit over wat goed is voor kinderen en hun ouders. Het debat over de kinderopvang ligt open.Het handboek Pedagogisch management in de kinderopvang wil een leidraad bieden voor het debat over eigentijdse kinderopvang. Het boek bestaat uit drie delen.Het eerste deel geeft inspiratie voor een pedagogische reflectie en bevat teksten die de blik verruimen en de kinderopvang in internationaal, sociaal en politiek perspectief plaatsen.Het tweede deel rapporteert over inspirerende praktijken uit buiten- en binnenland. Bekende modellen als van het Emmi Pikler-instituut of de Reggio-benadering worden kritisch tegen het licht gehouden, maar ook bij ons mogelijk minder bekende uitwerkingen als de Zweedse förskola, de Britse Integrated Centres en de Franse crèches parentales komen aan bod. Het derde deel reikt een basis aan voor een effectief management in de kinderopvang. Met een visie alleen beheer en ontwikkel je immers nog geen organisaties. Veel aandacht gaat uit naar het bevorderen van motivatie en zelfsturing van teams.Een brede groep deskundigen uit Vlaanderen, Nederland en Groot-Brittannië werkte mee aan dit handboek. Zij staan garant voor een veelzijdige discussie. Deze uitgave is dan ook een naslagwerk voor managers zowel als do-centen en beleidsmakers. ER -