TY - BOOK ID - 23451300 TI - Slimmer : hoe sociale media ons effectiever, creatiever en actiever maken AU - Shirky, Clay AU - Roozenboom, Tijmen AU - Business Contact PY - 2011 SN - 9789047003953 PB - Amsterdam Antwerpen Business Contact DB - UniCat KW - Information society KW - Social media KW - Mass media KW - Social aspects KW - Réseaux Netwerken KW - Sociale media KW - 316.772.5 KW - communicatie KW - creativiteit KW - sociale media KW - sociale netwerken KW - Maatschappij KW - Social software KW - Communicatie naar computerisering "Mens-machine communicatie" KW - Vrijetijdsbesteding KW - Televisie KW - Trends KW - Internet KW - Sociale communicatie KW - Recreatie KW - Trend KW - Onderzoek KW - Geweld UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:23451300 AB - Hoe sociale media ons effectiever, creatiever en actiever maken. Je hebt een goede opleiding, een lang leven voor je en relatief veel vrije tijd. Wat doe je daarmee ? Clay Shirky beschrijft in Slimmer dat we generaties lang niet veel meer met onze vrije tijd hebben gedaan dan passief tv-kijken of individuele hobby's uitoefenen. Met de komst van internet en sociale media is dat veranderd. Ineens is het mogelijk om het jarenlang opgehoopte "cognitief overschot" creatief te gebruiken. En dat doen we ook. Samen met anderen bedenken we oplossingen voor problemen, richten we nieuwe bedrijfjes op, creëren we acties voor goede doelen en komen we met allerlei andere gemeenschappelijke initiatieven. Die verbondenheid en kenniscreatie heeft grote invloed op onze samenleving.In Slimmer voorspelt Shirky wat we met de nieuwe digitale technologie kunnen bereiken als we eindelijk onze ongebruikte talenten en goodwill aan het werk zetten. Bekende voorbeelden zijn Wikipedia en Flickr, maar denk ook aan literatuur op FanFiction, couchsurfing en huizenruil, de website Instructables.com (vol met 'how to make'-adviezen) en allerlei cursussen op YouTube. Clay Shirky is een warm pleitbezorger van de positieve en ongekende mogelijkheden van de sociale media. ER -