TY - BOOK ID - 233409 TI - Verleiden : de biologie van het bekoren AU - Delmotte, Gino AU - Goyvaerts, Agnes AU - Vrijdag PY - 2009 SN - 9789460010309 PB - Antwerpen Vrijdag DB - UniCat KW - Philosophical anthropology KW - Consumer behavior KW - Ethics of family. Ethics of sexuality KW - Dutch literature KW - Seduction KW - Séduction KW - Verleiding KW - reclame UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:233409 AB - Wat hebben een pauw, Lodewijk XV en een Opel gemeen? Dat ze willen verleiden; de eerste met een prachtige, maar onpraktische staart, de tweede door in Versailles een lusthof te bouwen voor zijn maîtresse, de derde wiens achtersteven geïnspireerd is op een sensuele bilpartij. Verleiden is van alle tijden en alle plaatsen. Mannetjes verleiden vrouwtjes om gekozen te worden. Verleiden is de beschaafde aanzet tot voortplanting. Bij dieren doen de mannetjes daarbij vooral een beroep op hun lichamelijke ornamenten, hun indrukwekkende gewei, hun kleurrijke verenkleed, hun danskunst. Mensen kunnen zich andere zaken toe-eigenen die hun persoonlijkheid in de verf zetten: mooie kleren, een bijzonder huis, een snelle wagen. ER -