TY - BOOK ID - 232514 TI - Leren (en) doceren in het hoger onderwijs AU - Kallenberg, Ton AU - Van der Grijspaarde, Linda AU - Ter Braak, Astrid AU - Van Horzen, C.J. PY - 2009 SN - 9789059314276 PB - Utrecht Lemma DB - UniCat KW - Didactiek. KW - Hoger onderwijs. KW - Teacher education. Teacher's profession KW - HO (hoger onderwijs) KW - Didactics of higher education KW - Educational psychology KW - lesgeven KW - didactiek KW - Netherlands KW - Learning. KW - Teaching. KW - leren KW - hoger onderwijs KW - Academic Training KW - Educational Technics KW - Educational Techniques KW - Pedagogy KW - Teaching Methods KW - Technics, Educational KW - Techniques, Educational KW - Training Activities KW - Training Technics KW - Training Techniques KW - Activities, Training KW - Educational Technic KW - Educational Technique KW - Method, Teaching KW - Methods, Teaching KW - Pedagogies KW - Teaching Method KW - Technic, Educational KW - Technic, Training KW - Technics, Training KW - Technique, Educational KW - Technique, Training KW - Techniques, Training KW - Training Activity KW - Training Technic KW - Training Technique KW - Training, Academic KW - Education KW - Memory Training KW - Phenomenography KW - Training, Memory KW - Memory Consolidation KW - Doceren KW - Leren KW - Hoger onderwijs KW - Leraren hoger onderwijs KW - Didactiek KW - Onderwijsstrategieën KW - Studiemethoden KW - Learning KW - Teaching KW - Activity, Training KW - Leraar hoger onderwijs KW - Onderwijsstrategie KW - Studiemethode UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:232514 AB - In dit boek staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. In 4 thema's wordt een aantal didactische grondbeginselen behandeld: het leren (bevorderen), een cursus ontwerpen, een cursus uitvoeren, het onderwijs managen en evalueren. Aan de hand van voorbeelden, schema's, modellen en de vaardigheden- en informatiebladen aan het eind van elk thema wordt een directe eerste hulp geboden bij praktische vragen. De auteurs leggen hierbij de nadruk op de verantwoordelijkheid van de student voor het eigen leerproces. Van de docent wordt verwacht dat hij in staat is studenten die kennis en vaardigheden bij te brengen waarnaar ze zelf nooit op zoek zouden gaan, om de eenvoudige reden dat ze zich het bestaan ervan niet realiseren. De docent moet studenten fascineren; daartoe krijgt hij hier vele tips en aanwijzingen.In deze tweede druk wordt niet alleen geschreven over de didactiek in het hoger onderwijs, maar ook 'hot topics' zoals assessment en timemanagement komen aan bod ER -