TY - BOOK ID - 231185 TI - Culturele diversiteit in het onderwijs : een werkboek AU - Overbeeke, Adriaan AU - Foblets, Marie-Claire AU - Brems, Eva PY - 2009 SN - 9789033469015 PB - Leuven/Den Haag Acco DB - UniCat KW - Intercultureel onderwijs. KW - Interculturele opvoeding. KW - Sociale agogiek KW - Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. KW - Sociology of culture KW - intercultureel onderwijs KW - Teaching KW - culturele diversiteit KW - multiculturele samenleving KW - didactiek KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - Academic collection KW - cultuur KW - 454.6 KW - diversiteit KW - 376.7 KW - 474.6 KW - Cultuurconflict KW - Cultuurverschillen KW - Diversiteit KW - Kinderrechten KW - Kleding KW - Mensenrechten KW - Multiculturele samenleving KW - Rechten van de mens (Mensenrechten) KW - Spijbelen KW - Wetgeving KW - interculturele opvoeding KW - kinderrechten KW - levensbeschouwing KW - Buitenschoolse activiteiten KW - Gebedsruimte KW - Intercultureel KW - Kledij KW - Merkkledij KW - Multicultureel KW - Onderwijs KW - Probleemgedrag KW - Religieuze kledij KW - Stille ruimte KW - Godsdienst KW - Intercultureel leren KW - Migranten KW - Multicultureel opvoeden KW - Intercultureel onderwijs KW - Leerlingen KW - S20090354.JPG KW - onderwijs KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - educatie van minderheden en specifieke groeperingen KW - (zie ook: teleonderwijs) KW - 325 KW - 371 KW - Onderwijsrecht KW - Schoolmanagement KW - Multiculturele opvoeding KW - Multiculturaliteit KW - Opvoeding en onderwijs KW - Management KW - Provincie West-Vlaanderen KW - Inclusie KW - Maatwerk KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Multiculturalisme KW - intercultureel KW - interculturaliteit UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:231185 AB - Dit boek is te lezen als een praktisch werkboek waarin wordt nagegaan welke weg(en) een school kan bewandelen wanneer ze geconfronteerd wordt met diversiteit. De volgende 6 cases worden besproken: religieuze kleding; merkkleding en kledingscodes met een problematische boodschap; afwezigheid van de school; voorbehoud bij activiteiten buiten de schoolmuren; bezwaren tegen de leerstof; ordeverstorend gedrag in de les; de beschikbaarheid van een gebeds of stilteruimte. De cases zijn uitgewerkt aan de hand van een vaste structuur. Eerst wordt de probleemstelling geanalyseerd. Daarna worden mogelijke oplossingen aangereikt met aandacht voor eventuele knelpunten en een afweging van de voor- en nadelen van elke oplossing. Ten slotte worden de rechtsbronnen aangegeven. Bij elke case komt de rol van het recht aan de orde. Het recht bepaalt immers de speelruimte van de school(directie) bij het managen van diversiteit. De auteurs hebben getracht telkens een weg te wijzen die recht doet aan de verschillende belangen die in het geding zijn. Het belang van het kind is daarbij een belangrijk richtsnoer ER -