TY - BOOK ID - 2156065 TI - Het meten en evalueren van onderwijsresultaten met schriftelijke toetsen : een handleiding ten behoeve van docenten werkzaam in de opleidingen voor verpleegkundigen en verzorgenden AU - De Jong, J.H.J. AU - De Tijdstroom PY - 1980 VL - vol 2 SN - 9060874056 PB - Gent De Tijdstroom DB - UniCat KW - Enseignement supérieur et universitaire KW - Hoger en universitair onderwijs KW - Nursing KW - Verpleegkunde KW - evaluatie KW - leerdoelstellingen KW - pedagogiek KW - 450.4 KW - evaluatie (gez) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:2156065 AB - Dit boek heeft als doel de aankomende en belangstellende docent meer gericht wegwijs te maken op het gebied van evaluatie van onderwijs-/leerresultaten.Het boek zal vanwege de beperkte omvang en de specifieke gerichtheid op het afgebakende terrein van het verpleegkunde onderwijs, de belangrijkste basisprincipes inzake toetsing van leerlingen op een rij zetten met het streven dit toe te spitsen op de eigen specifieke problematiek die men tegenkomt binnen het verpleegkunde onderwijs.Hierbij gaan we ervan uit dat het verpleegkunde onderwijs, dat onderwijs is, dat opleidt en vorming geeft aan verpleegkundigen en verzorgenden.De invoering van de centrale eindtoetsen A-verpleegkundige, waaraan de auteur gedurende 4 jaar heeft meegewerkt, en de ontwikkelingen binnen het project studietoetsen ZV alsmede de ontwikkelingen binnen de werkgroepen die zich bezighouden met de eindexamens B-verpleging, hebben ertoe bijgedragen dat de docent en leerling zich steeds meer bewust worden van het feit dat ook de overgangsexamens en de tussentijdse toetsen aan betere en meer uniforme criteria zouden moeten voldoen.Ook is door de auteur tijdens lezingen en trainingen aan groepen docenten geconstateerd dat men binnen de huidige docentenopleidingen nog onvoldoende aandacht besteedt aan deze materie. De problematiek, zowel toetstechnisch als methodologisch, neemt toe vanuit de geschetste ontwikkelingen en vanuit een op gang zijnde verbetering casu quo verwetenschappelijking binnen de opleidingen.Het is dan ook verheugend te constateren dat de VOVB deze problematiek onderkent en de auteur de gelegenheid geeft zijn ervaring met toetsen binnen het verpleegkundig onderwijs systematisch op papier te zetten.Parallel aan dit boek verschijnen artikelen die specifieke problemen als normeringsmethoden, casuïstische toetsen, modellen voor examenorganisatie... behandelen in het blad Onderwijs en Gezondheidszorg. ER -