TY - BOOK ID - 19959991 TI - Vormend onderwijs : dialoog tussen praxis en theorie : verslag Europees wetenschappelijk seminarie, Antwerpen, 18 en 19 maart 1996 AU - Katholiek Onderwijs AU - Garant PY - 1997 SN - 9053506160 PB - Leuven Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - 37.01 KW - leervakken (x) KW - 371.011 KW - Beeldende kunsten KW - Vormend onderwijs KW - vormend onderwijs KW - vormend onderwijs (ler) KW - 484.9 KW - onderwijs: waarden KW - Grondslagen van de opvoeding KW - Onderwijsdoelstellingen KW - didactiek secundair onderwijs - algemeen KW - 37.01 Grondslagen van de opvoeding KW - Beeldopvoeding KW - Filosofie KW - #gsdbP KW - C6 KW - onderwijs KW - opvoeding KW - verslaggeving KW - vorming KW - 061.3 KW - 371.13 KW - 484 KW - didactiek KW - 373.5 KW - 454.23 KW - Didactiek KW - Geschiedenis KW - Godsdienst KW - Moedertaal KW - Natuurwetenschappen KW - beeldende kunst KW - moedertaal KW - natuurwetenschappen KW - 450.41 KW - Godsdienstonderwijs KW - Lerarenopleiding KW - Media KW - Onderwijs KW - Relatie leraar - leerling KW - Taalopvoeding KW - Waardevorming KW - Opvoedend onderwijs KW - Opvoeding, onderwijs, wetenschap KW - Congressen: verslagen KW - Lerarenopleiding. Lerarenberoep KW - Didactische principes KW - Onderwijsfilosofie KW - Education KW - Teaching KW - Didactics KW - Instruction KW - Pedagogy KW - School teaching KW - Schoolteaching KW - Instructional systems KW - Pedagogical content knowledge KW - Training KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Vakdidactiek. KW - Middelbaar onderwijs KW - Colloquia UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:19959991 AB - Hoe kan een les chemie verder reiken dan het bestuderen van een aantal reacties? Waardoor komen beeldende kunsten los van een louter technische benadering? Hoe aan jongeren een beter inzicht geven in de maatschappij van vandaag door de samenhang, het onderlingen verband van een gebeuren in de geschiedenisles aan te tonen? En hoe kan een leraar tijdens een les godsdienst, vertrekkend van verhalen van wel 3000 jaar oud, zo uit de bijbel geplukt, jonge mensen bewust maken van verdrukking en vervolging van volkeren? Dit boek geeft een antwoord op de veelgestelde vraag: hoe kan een opvoedings- en vormingproject doorleven in de vakken? Het is de vrucht van een dialoog tussen wetenschapsmensen en vakleerkrachten. Een exemplarische benadering - uitgaande van concrete lessen - die de lezer een aanzet biedt om ook in de eigen praktijk een aantal kansen voor vormend onderwijs in te bouwen. ER -