ID - 17529836 TI - De vlag in de top : over de rationaliteit van het secundair onderwijsbeleid : Frankrijk, Engeland en Wales, Duitse Bondsrepubliek AU - Standaert, Roger AU - Acco PY - 1990 SN - 903340981X 9033423693 PB - Leuven Amersfoort Acco DB - UniCat KW - -#SBIB:316.334.1O212 KW - Europa 481.9 KW - Secundair onderwijs-beleid KW - Education, Secondary KW - -#PEDA:Wielemans, Willy KW - 37.014.5 KW - High school education KW - Secondary schools KW - onderwijspolitiek - schoolpact KW - Education (Secondary) KW - 083109.jpg KW - Secundair onderwijs ; Duitsland KW - Secundair onderwijs ; Frankrijk KW - Secundair onderwijs ; Groot-Brittannië KW - Frankrijk, Engeland en Wales, Duitse Bondsrepubliek KW - 373.5 KW - Comparative education KW - Education and state KW - #SBIB:022.TOND KW - #GSDBP KW - #A91F2 KW - Education, Comparative KW - Education KW - Education policy KW - Educational policy KW - State and education KW - 373.5 Middelbaar onderwijs KW - 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs KW - Middelbaar onderwijs KW - Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs KW - Onderwijsbeleid: nationaal KW - Government policy KW - Comparative education. KW - Lerarenopleiding KW - Algemeen. KW - History KW - #SBIB:316.334.1O212 KW - #PEDA:Wielemans, Willy KW - Theses KW - Secondary education KW - School management KW - onderwijsbeleid KW - SO (secundair onderwijs) KW - C6 KW - Opvoeding, onderwijs, wetenschap KW - Frankrijk KW - Groot-Brittannië KW - Duitsland UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:17529836 AB - In het centrale onderwijsbeleid worden drie componenten onderscheiden: de manier waarop het beleid de leerplannen en leerinhouden oplegt (het leerplanbeleid), de structuren waarbinnen de leerlingen hun schoolloopban doorlopen, de slectiemechanismen daartoe inbrengen, en de maatregelen die het beleid neemt om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. Deze drie componenten worden geconcretiseerd in en getoetst aan het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek. De resultaten van deze studie worden vergeleken met het beleid in België en Nederland. De conclusie uit deze vergelijkende studie is dat het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek geïnspireerd wordt door een technische rationaliteit, die onder twee varianten voorkomt: de bureaucratische en de responsieve. De auteur besluit met de beschrijving van een onderwijsbeleid vanuit een technisch-interactieve rationaliteit, een visie die zijn voorkeur wegdraagt. (Bron: covertekst) ER -