TY - BOOK ID - 1713703 TI - Achter de schermen van het stadstoneel : theaterbedrijf en toneelpolemiek in Amsterdam en Hamburg 1675-1750 PY - 2008 SN - 9789057305337 905730533X PB - Zutphen: Walburg pers, DB - UniCat KW - toneelgeschiedenis KW - Theatrical science KW - History of civilization KW - anno 1700-1799 KW - anno 1600-1699 KW - Amsterdam KW - Hamburg KW - Theater KW - History KW - Hamburg (Germany) KW - Amsterdam (Netherlands) KW - Civilization KW - 82-2 <09> KW - Toneel. Drama--Geschiedenis van ... KW - 82-2 <09> Toneel. Drama--Geschiedenis van ... KW - Dramatics KW - Histrionics KW - Professional theater KW - Stage KW - Theatre KW - Performing arts KW - Acting KW - Actors KW - Toneel. Drama--Geschiedenis van .. KW - Hamburgo (Germany) KW - Hambourg (Germany) KW - Hamburgh (Germany) KW - ハンブルク (Germany) KW - Hanburuku (Germany) KW - Amesterdão (Netherlands) KW - Amstelodamum (Netherlands) KW - Amstelaedamum (Netherlands) KW - Amstelredamum (Netherlands) KW - Amsterodamum (Netherlands) KW - Amstelrodamum (Netherlands) KW - Toneel. Drama--Geschiedenis van . KW - Theater - Germany - Hamburg - History - 18th century KW - Theater - Netherlands - Amsterdam - History - 18th century KW - Hamburg (Germany) - Civilization - 18th century KW - Amsterdam (Netherlands) - Civilization - 18th century KW - Toneel. Drama--Geschiedenis van UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1713703 AB - In de zeventiende en achttiende eeuw waren toneelopvoeringen in het theater of op straat nog iets bijzonders. De programmering van een nieuw toneelstuk was het gesprek van de dag. Theaterinvesteerders probeerden toneelopvoeringen met special effects, komische intermezzo's, muziek en dans voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk te maken. Theater was daarom het ideale medium om zaken onder de aandacht van het publiek te brengen. Bestuurders en diplomaten gebruikten het toneel geregeld om hun politieke boodschap over te brengen en de publieke opinie te beïnvloeden. Niet iedereen was zo gelukkig met een theater in de stad. De grootste tegenstanders van het toneel waren de predikanten. Zij zagen toneelbezoek veelal als een gevaarlijk en zondig tijdverdrijf. In autonome steden als Amsterdam en Hamburg kregen predikanten de ruimte om zich met het theater te bemoeien, met een fel toneeldebat tussen voor -en tegenstanders van het publiek vermaak als gevolg. Achter de schermen van het stadstoneel onderwerpt het Amsterdamse en Hamburgse baroktheater voor het eerst aan een internationale vergelijking, waarbij dit debat in al zijn hevigheid en controverse voor het voetlicht wordt gebracht. De lezer krijgt zo een fascinerend beeld van het dynamische en veelkleurige maatschappelijke leven in deze twee 'vrije steden'. In deze goed leesbare handelseditie van zijn proefschrift vergelijkt de auteur het Amsterdamse en Hamburgse baroktheater van 1675-1750 vanuit stedelijk en institutioneel perspectief. Dit is een relevante internationale vergelijking, want hoewel gegrond in verschillende politiek-culturele constellaties, hadden ze ook veel gemeenschappelijk. De Amsterdamse Schouwburg en de Hamburgse Opera waren vast geworteld in het stedelijke leven en vormden zo een afspiegeling van de toenmalige dynamiek en diversiteit. Toneelopvoeringen dienden niet slechts ter vermaak en opvoeding van de burgers, maar waren ook een middel om politieke propaganda te bedrijven. De nadruk van deze studie ligt op de lokale aspecten van de historische ontwikkeling van het theater en vergelijkt welke instituties, zoals stadsbestuurders, raadsheren en hooggeplaatste burgers, diplomaten, predikanten en investeerders zich direct en indirect met de repertoirevorming van de Schouwburg en de Opera bemoeiden. Het boek bevat illustraties in zwart-wit, noten, samenvattingen in het Duits en Engels, een namen- en een zaakregister. Van belang voor geïnteresseerden in theatergeschiedenis, toneelliteratuur en stadgeschiedenis. ER -