TY - BOOK ID - 1694635 TI - Leren en veranderen bij volwassenen. Een nieuwe benadering PY - 2001 SN - 906283177X 9789062831777 PB - Bussum Coutinho DB - UniCat KW - volwasseneneducatie KW - veranderingsmanagement KW - leren KW - Adult education. Lifelong learning KW - Sociology of cultural policy KW - leertheorieën KW - didactische processen KW - Leerpsychologie KW - #PBIB:2004.2 KW - 415.4 KW - leerpsychologie KW - levenslang leren KW - 159.95 KW - Cultuur KW - Leren KW - Onderwijsleerprocessen KW - 374.7 KW - Veranderingsprocessen KW - Volwassenen KW - Hogere geestelijke functies KW - 450.8 KW - leerprocessen KW - methodiek KW - personeelsbeleid KW - volwassenen KW - Methodiek van het studeren KW - Volwasseneneducatie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1694635 AB - Mensen leren voortdurend. Niet alleen op school, maar veel meer nog daarbuiten. Soms is leren een geleidelijke verandering, soms is het een ingrijpende herziening van opvattingen en handelwijzen. De ene keer gaat leren en veranderen bijna onopgemerkt, dan weer is het een zeer bewust ondernomen activiteit.Dit boek gaat in op de vraag wat leren nu eigenlijk is, welke manieren van leren er zijn, hoe eerdere leerprocessen de capaciteit en de motivatie beïnvloeden en welke invloed de sociaal-culturele omgeving op de lerende heeft. Bij de bespreking van deze thema's verwijst de auteur steeds naar diverse leertheorieën. Zo worden nieuwe ideeën over leren en veranderen verbonden met eerder verworven inzichten. Ook de recente inzichten met betrekking tot informeel leren zijn in het boek verwerkt, evenals die op het gebied van contacten tussen verschillende (sub)culturen.Leren en veranderen bij volwassenen is ten eerste bestemd voor hen die in hun werk mensen motiveren en begeleiden bij leren en veranderen: opleiders, docenten en trainers. Een tweede groep bestaat uit personeelsconsulenten, managers beoordelaars bij assessment en bemiddelaars bij bijvoorbeeld arbeidsbureaus of outplacementbureaus. Een derde, deels overlappende groep bestaat uit managers, organisatieadviseurs en opleidingshoofden die hun beleid willen baseren op een visie op leren en veranderen bij volwassenen. ER -