TY - BOOK ID - 1634751 TI - Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving AU - Sierens, Sven AU - Van Houtte, Mieke AU - Loobuyck, Patrick AU - Delrue, Kaat AU - Pelleriaux, Koen PY - 2006 SN - 9038209991 9789038209999 PB - Gent Gent Academia Press Stichting Gerrit Kreveld DB - UniCat KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. KW - sociologie KW - allochtone jongeren KW - onderwijs KW - Sociology of education KW - minderheden KW - Sociology of minorities KW - multiculturele samenleving KW - Social policy and particular groups KW - Flanders KW - Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen KW - 734 Multicultureel onderwijs KW - 376.68 KW - 376.68-053.2 KW - 325.14 KW - allochtonen KW - 668.4 Migrantenjongeren KW - Academic collection KW - 186.7 Geweld en mishandeling KW - 450.42 KW - Allochtone leerlingen KW - Gelijke kansen KW - Immigratiesamenleving KW - Vlaanderen KW - sociale ongelijkheid KW - S2006763.JPG KW - onderwijs voor migranten KW - onderwijs voor migrantenkinderen KW - immigratie KW - 301.17 KW - 325 KW - 371 KW - 450.9 KW - 454.6 KW - Allochtone kinderen KW - Democratisering van het onderwijs KW - Etnische minderheden KW - Gelijke onderwijskansen(GOK) KW - Hoger onderwijs KW - Lager onderwijs KW - Migratie KW - Onderwijs en maatschappij KW - Onderwijsbeleid KW - Secundair onderwijs KW - Tweede taal KW - Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) KW - Migrantenkinderen, onderwijs KW - Onderwijs KW - Overige onderwerpen KW - Intercultureel onderwijs KW - departement Algemeen 09 KW - Gelijke onderwijskansen KW - Allochtonen KW - Multiculturele samenleving KW - Diversiteit KW - Uitsluiting KW - Participatie KW - Multiculturaliteit KW - Allochtoon KW - Nederland KW - Kust KW - Autochtoon KW - Multiculturalisme KW - Inclusie KW - Maatwerk KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Persoon met een migratieachtergrond UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1634751 AB - Het boek vertrekt van de diepe kloof tussen de prestaties van autochtone en allochtone kinderen in het Vlaamse onderwijs. Specialisten uit verschillende vakgebieden belichten telkens een ander aspect van de problematiek (taalverschillen, sociaaleconomische factoren, de thuisopvoeding enz.), zodat je een goed idee krijgt van de huidige stand van zaken in het wetenschappelijk onderzoek. Als afsluiting formuleren de auteurs 3 aanbevelingen waarin ze denksporen volgen die niet echt goed in de markt liggen, nl. die van het comprehensief onderwijs, de oprichting van concentratiescholen en het meertalig onderwijs. Dat deze drie voorstellen het overdenken waard zijn, wordt aangetoond met internationale onderzoeksuitslagen. Het boek bevat een aantal tabellen met cijfermateriaal en een indrukwekkende bibliografie ER -