TY - BOOK ID - 1618825 TI - Basisprincipes praktijkonderzoek PY - 2006 SN - 9044119818 9789046600214 9046600211 PB - Antwerpen/Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - hogescholen KW - Science KW - wetenschappelijk onderzoek KW - Methods in social research (general) KW - sociaal-wetenschappelijk onderzoek KW - onderzoeksmethoden KW - praktijkonderzoek KW - Higher education KW - 001.818 KW - #KVHB:Methodologie KW - #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek KW - hoger onderwijs KW - onderzoeksmethodiek KW - 300.6 KW - 489 KW - Hoger onderwijs KW - Praktijk KW - Wetenschappelijk onderzoek KW - communicatie KW - onderzoeken KW - rapporteren KW - 001.891.5 KW - Enquêtes KW - Research (onderzoek) KW - Sociologisch onderzoek (methodologie in sociaal onderzoek, onderzoek, sociaal onderzoek, sociaal-wetenschappelijk onderzoek) KW - academisch rapporteren KW - communicatie, schriftelijk KW - maatschappijwetenschappen, methoden KW - 001.891 KW - Praktijkonderzoek KW - Rapporteren. Onderzoeksrapporten KW - Sociaal-wetenschappelijk onderzoek KW - Hoger onderwijs; algemeen KW - Methodologie KW - Onderzoek KW - Onderwijs KW - Hogescholen KW - 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten KW - Hoger onderwijs. KW - Wetenschappelijk onderzoek. KW - Hogeschool KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Ontwikkeling KW - Leerlijn KW - Sport KW - Onderzoek (wetenschap) KW - Research KW - Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. KW - hoger onderwijs. KW - Crime prevention KW - Crime prevention surveys KW - Crime KW - Criminalité KW - Evaluation KW - Government policy KW - Prévention KW - Enquêtes KW - Politique gouvernementale KW - Lokale politie KW - Veiligheidsbeleid KW - Rechterlijke macht UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1618825 AB - Over het boek: 'Onderzoeken' hoort van oudsher bij universiteiten en gespecialiseerde onderzoeksinstituten. Sinds de invoering van het bachelor/masterstelsel is dat echter veranderd. Ook hogescholen dienen voortaan onderzoek te verrichten en hun studenten onderzoeksvaardigheden bij te brengen. Hoe het onderzoeken op de hogeschool er zal uitzien, is nog onzeker. Het zal om een ander soort onderzoek gaan dan op de universiteiten gebruikelijk is; er worden termen genoemd als toegepast onderzoek, actieonderzoek en praktijkonderzoek. Dit boek wil een visie aanreiken voor het onderzoek op de hogescholen; 'praktijkonderzoek' zoals het hier genoemd wordt. Want hoewel er al talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien. Het boek is primair bestemd voor studenten en hun begeleiders, ofwel een studieboek. De auteur heeft jarenlang onderzoek verricht In het regulier en speciaal basisonderwijs. Ook heeft hij onderwijs verzorgd bij opleidingen Orthopedagogiek en Speciale Onderwijs-zorg. Het werkveld 'onderwijs' vormt dan ook de belangrijkste insteek van dit boek. Maar ook lezers uit andere werkvelden, zoals de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg en uiteen-lopende welzijnssectoren vinden er profijt in Inhoudsopgave : Onderzoeken, wat is dat? - Tot onderzoeksvraag komen (Doelstellingen van en in onderzoek - Onderzoeksvragen - Deelvragen - Verlegenheidssituatie, praktijkvraag en onderzoeksvraag - Kwaliteitseisen) - Onderzoeksvragen en theoretisch kader (Rol van theorie - Praktijkervaring - Theorie en onderzoeksvragen) - Methodische aanpak (Onderzoeksmethoden - Gegevens verkrijgen - Kwaliteit van het instrument, betrouwbaarheid en validiteit - Onderzoeksgroep - Frequentie gegevensverzameling) - Gegevens verwerken (Kwantitatieve gegevens - Kwalitatieve gegevens) - Praktijkonderzoek (Planmatig handelen - Basismodel - Stroomdiagram - Met verscheidene Petten op - Voorbeelden praktijkonderzoek) - Communicatie en rapportage (Rol van communicatie - Communicatie als voorwaardenscheppend - Rapportage en verslaglegging) - Dossiers (Enqute - Uitgewerkte opdracht als voorbeeld - Voorbeelden van onderzoek - Creatieve verwerking van literatuur - Regels literatuurverwijzing en -lijst). ER -