TY - BOOK ID - 1559779 TI - Gender in urban education: strategies for student achievement AU - Ginsberg, Alice E. AU - Shapiro, Joan Poliner AU - Brown, Shirley P. PY - 2004 SN - 086709530X PB - Portsmouth, N.H. Heinemann DB - UniCat KW - Sociology of education KW - #SBIB:316.346H23 KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - Positie van de vrouw in de samenleving: studie en onderwijs KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - Academic achievement KW - Education, Urban KW - Educational equalization KW - Sex discrimination in education KW - United States KW - Sociologie van het onderwijs KW - Verenigde Staten van Amerika KW - United States of America KW - Equal opportunities KW - Gender KW - Academic performance KW - Education KW - Curriculum KW - Policy KW - Book UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1559779 AB - Uit verschillende Amerikaanse onderzoeken blijkt dat veel Amerikanen geen oog hebben voor discriminatie in het onderwijs. Discriminatie is voor velen iets dat eventueel op de werkvloer voorkomt maar niet in het onderwijs. Zelfs bij de staf en leerkrachten blijkt het wegwerken van ongelijke kansen voor meisjes niet hoog op hun prioriteitslijstje te staan. Deze 'onzichtbaarheid' van de genderproblematiek staat in fel contrast met verschillende onderzoeken die aantonen dat meisjes en jongens op verschillende gebieden ongelijke onderwijskansen krijgen. De berichtgeving in de media hierover versterken veeleer de stereotiepe denkbeelden dan dat ze nieuwe vragen oproepen. Het is niet alleen een kwestie van beeldvorming in de media, maar vooral een kwestie van schoolbeleid en financiën. In veel scholen is aandacht voor gelijke kansen iets dat er bijkomt en niet is geïntegreerd in het onderwijsprogramma en schoolcultuur. ER -