TY - THES ID - 147844048 TI - De mens achter de cijfers AU - Theys, Anke AU - Alaerts, Leen AU - UC Leuven. Programma lerarenopleiding UC Leuven PY - 2024 PB - Leuven : UC Leuven DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:147844048 AB - Dit onderzoek benadrukt het belang van diversiteit in Vlaamse lerarenkamers en lerarenopleidingen en hoe een inclusiever lerarenkorps kan bijdragen aan gelijke kansen voor leerkrachten én leerlingen. Om dit te onderzoeken, interviewden we dertien diverse leerkrachten en studenten van kleur binnen de lerarenopleiding aan de hand van de opgestelde interviewleiddraad (bijlage 1). Zij vormen de basis voor onze analyse en bespreking van de verzamelde gegevens. Na het transcriberen van de interviews (bijlage 2) vormden we categorieën op basis van terugkerende ervaringen. Zo kwamen we uit op zowel positieve als negatieve tendensen die de loopbaan van (toekomstige/ex-) leerkrachten van kleur beïnvloeden. De positieve tendensen omvatten de volgende elementen: taal als verbinding, (h)erkenning van culturele strijd, diversiteit in de lerarenopleiding, een brug naar allochtone ouders en de kracht van (atypische) rolmodellen. Bij de negatieve tendensen konden we de ervaringen van de geïnterviewden categoriseren binnen volgende tendensen: microagressies, diversiteit in de lerarenopleiding en binnen het leraarsteam, reacties van ouders, beperkte stageplekken en stages, hoofddoekenverbod, taalbarrières en racisme. Vervolgens brengen we hun noden, behoeften en mogelijke oplossingen in kaart. Eindigen doen we met het ontwerpen van sensibiliseringsposters (bijlage 4) en het ontwikkelen van een tool: ‘Colourful Confessions: Leerkrachten van kleur aan het woord’ (bijlage 3), waarmee alle leerkrachten een positieve bijdrage kunnen leveren aan een inclusiever en diverser lerarenkorps. ER -